Svensk medverkan i EU-programmet Kreativa Europa 2
019 1
Kreativa Europa 2019 Stöd till marknadsföring onl
ine Kreativa Europa har som delmål att stötta marknadsföring och distribution av audiovisuella verk på plattformar utöver biografen samt stödja uppkomsten av nya affärs- och distributionsmodeller. Detta görs genom att stödja onlinetjänster med hög andel europeiskt innehåll, skapandet av europeiska paket av filmer för leverans till onlinetjänster och innovativa lanseringskampanjer av europeisk film. Stödet till onlinetjänster är uppdelat i följande tre stödtyper: Stöd till marknadsföring av etablerade VoD-tjänster Leverantörer av VOD-tjänster kan söka stöd för aktiviteter som syftar till att synliggöra, marknadsföra och på andra sätt utveckla publiken för europeisk film. Stöd till skapande av onlineförberedda filmpaket Stöd finns för att sätta samman och leverera paket av europeiska filmer till VOD-tjänster. Filmerna i paketet ska ha bevisad kommersiell potential. Stöd till innovativa strategier för distribution och marknadsföring av europeiska verk Detta stöd skall uppmuntra till utvecklingen av nya affärsmodeller, publikutvecklingsstrategier och verktyg som bidrar till distributionen och marknadsföringen av europeiska filmer. Transparens är nyckelfaktor och stödmottagare ska sträva efter att dela med sig av sina erfarenheter till branschen. Stöd till biografnätverk För att stimulera biografägare att visa mer europeisk film ges stöd till organisationer som i sin tur handlägger och beviljar bidrag till biografer. Stödet kan sökas av europeiska biografnätverk med minst 100 biografer i 20 länder. I dag förmedlas biografstödet av nätverket Europa Cinemas som är den enda sökande inom stödformen. Europa Cinemas grundades 1992 och har ett flertal finansiärer utöver Kreativa Europa. Europa Cinemas stödjer europeiska biografer med icke-nationell europeisk film på programmet och biografer som arbetar med europeisk film mot en ung publik. Ett syfte är också att underlätta samarbetet mellan de europeiska biografer som är med i nätverket. Olika typer av kompetensutveckling och aktiviteter ordnas också för medlemsbiograferna. Europa Cinema Awards delas årligen ut för Best Programming, Best Young Audience Activities och Best Entrepreneur. Europa Cinemas finns i 43 länder, 751 städer och omfattar 1 232 biografer. För att kunna delta i nätverket krävs att biografen visar en viss procentandel icke-nationell europeisk film och har en väl utvecklad verksamhet för en ung publik. Samarbete på europeisk nivå och varierad programsättning kan öka bidragets storlek.7 Stöd till filmfestivaler Kreativa Europa ger stöd till europeiska filmfestivaler som har ett fokus på att nå ny publik, främja filmkunnighet och som har ett starkt program med europeisk film. Stödet kan sökas av festivaler med ett program som innehåller minst 70 procent europeisk film eller minst 100 långfilmer (eller 400 kortfilmer) från minst 15 länder som deltar i delprogrammet MEDIA. Av dessa filmer ska även minst 50 procent vara icke-nationella. Stöd kan sökas av privata bolag, ideella organisationer, föreningar, stiftelser, kommuner, regioner etc. Stöd till internationella fonder för samproduktion Stödet syftar till att förenkla produktion och cirkulation av internationella filmprojekt (samproduktioner) samt att öka den europeiska dimensionen för fonderna och skapa tillgång för bolag från alla medlemsländer. Stödet kan sökas av fonder verksamma sedan minst ett år tillbaka vid ansökningstillfället och som ger stöd till produktion av fiktion, animation och kreativ dokumentär ämnade för biografdistribution. Stöd kan även sökas till genomförandet av konkreta distributionsstrategier för 7. https://www.europa-cinemas.org/en 17/68