Svensk medverkan i EU-programmet Kreativa Europa 2
019 1
Kreativa Europa 2019 Stöd till mindre europeiska
samarbetsprojekt med svensk medverkan (smaller scale cooperation projects) I 2019-års fördelning om stöd till mindre europeiska samarbetsprojekt inkom 300 ansökningar från organisationer i Europa, varav 87 beviljades stöd om totalt 16 233 978 euro. Totalt 26 svenska organisationer ansökte i 2019-års utlysning och nio svenska organisationer beviljades stöd för deltagande i nio projekt. Fyra svenska organisationer fick stöd för sitt deltagande som projektledare och fem som partners. Projekten med svenskt deltagande beviljades sammanlagt 1 616 062 euro. • Borås stad, New creATIVE trails, 199 800 euro • Kultur i Väst, Centre Stage, 200 000 euro • Riksteatern, International Sign – Connecting Deaf Performing Arts, 190 413 euro • Moomsteatern, Trasna Na Line, 200 000 euro • Teater Nu, Trainart – Building new skills for innovative business models in the performing arts sector, 198 796 euro • Göteborgsoperan, OSCaR, a project for Opera Sceneries Circularity and Resource efficiency, 167 170 euro • Historieberättarna, Refugee Arts with Participants and Practitioners Open to integration, 199 969 euro • Music Managers Forum Sweden, European Music Managers Mentorship Activation, 59 922 euro • Dansens Hus, Micro and Macro Dramaturgies in Dance, 199 992 euro PROJEKTTITEL New creATIVE trails Projektledare Borås stad, Sverige Partners Agrupació Catalana del Tèxtil i de la Moda, Spanien Akademia Sztuk Pieknych im. Wladyslawa Strzeminskiego w Lodzi, Polen Comune di Prato, Italien Plats (Sverige) Borås, Västra Götalandsregionen Beviljat belopp (euro) 199 800 Projekttid 1 oktober 2019–30 september 2021 Konstområde Mode/textil Webbplats www.creativecluster.se Om projektet Den europeiska modesektorn representerar en väsentlig del av den europeiska ekonomin, kännetecknad av en förekomst av små och medelstora företag och mikroföretag, vars unika kompetens, tekniker och kunskap ofta inte översätts till konkurrenskraft. Design, kreativitet och innovation är kärnan i EU:s modeaffärsmodeller. Formgivare saknar ofta praktisk kunskap relaterad till tillverk31/68