Svensk medverkan i EU-programmet Kreativa Europa 2
019 1
Kreativa Europa 2019 Stöd till svenska aktörer in
om det sektorsövergripande programområdet Stöd för att sammanlänka kultur och audiovisuella medier genom digital teknik År 2019 genomfördes en pilotutlysning för att testa ett nytt stöd som ingår i Europeiska kommissionens förordning för den kommande programperioden Kreativa Europa 2021–2027. Inom initiativet Creative Labs, som fokuserar på utveckling av kulturella och kreativa näringar och sektorsövergripande samarbete mellan kultur och audiovisuella medier i Europa, utlystes stöd för att sammanlänka kultur och audiovisuella medier genom digital teknik. Totalt inkom 63 ansökningar från organisationer i Europa. Tio svenska organisationer deltog i ansökningarna varav fyra ansökningar inkom från svenska projektledare. Totalt åtta ansökningar beviljades sammanlagt 1 702 855 euro. En svensk organisation beviljades stöd i utlysningen.16 PROJEKTTITEL Real Heroes Projektledare De Vlaamse Radio en Televisieomroep Organisatie NV, Belgien Partners BUFF Filmfestival, Sverige We make VR BV, Nederländerna Djeca Susrecu Umjetnost, Kroatien JEF, Belgien Udruzenje ZA Digitalizaciju I Informatizaciju Kulturne Bastine Digi.BA, Bosnien Herzegovina Plats, Malmö, Region Skåne Beviljat belopp (euro) 240 213 Om projektet Real Heroes är ett gemensamt projekt över kreativa och kulturella gränser i syfte att utveckla en plattform för berättelser genom mixed reality storytelling. Unga människor bjuds in att engagera sig och interagera med ”superstjärnor” inom europeisk vetenskap, konst och samhällsliv. Syftet är att inspirera unga att tänka djärvt och engagera sig i meningsfulla karriärer med hållbara och långsiktiga mål. Pilotberättelsen i projektet fokuserar på Leonardo Da Vinci, det ikoniska geniet från renässansen som en självständig autentisk tänkare, konstnär och forskare. Real Heroes är en interaktiv berättelse (del 1: inuti Leonardo), där unga användare bjuds in i huvudet på en ”riktig hjälte” och upplever det goda, det dåliga, missöden, lyckliga val, olyckor och möten som formade honom. Berättelsen utvecklas på olika plattformar, var och en erbjuder en titt på Leonardo da Vinicis värld från en annan synvinkel eller intressepunkt och använder en annan teknik (online, AR och VR). Projektet sammanför utmaningar och ambitioner hos public serviceföretag, filmfestivaler, utvecklare inom interaktionsdesign, experter inom film för unga samt kunskaper och kulturarvsforskning i ett gemensamt arbete för att skapa en inspirerande interaktivitet på olika 16. https://eacea.ec.europa.eu/creative-europe/selection-results/bridging-culture-and-audiovisual-content-through-digital_en 66/68