Svensk medverkan i EU-programmet Kreativa Europa 2
019 1
Kreativa Europa 2019 PROJEKTTITEL Keychange Proje
ktledare Inferno Events, Tyskland Partners Musikcentrum Öst, Sverige First Music Contact, Irland Ia Tonlistarhatid, Island Lastur Bookin, Spanien Musiccase, Estland Music Innovation Hub Spa Impresa Sociale, Italien Socité des Auteurs Compositeurs et Editeurs de Musique (SACEM), Frankrike Stiftelsen Oslo World Music Festival, Norge The Performing Right Society Foundation, Storbritannien Beviljat belopp (euro) 1 405 100 euro Projekttid 1 september 2018–31 augusti 2022 Plats (Sverige) Stockholm, Region Stockholm (projektet genomförs nationellt) Konstområde Musik Webbplats www.keychange.com Om projektet Keychange är ett europeiskt talangutvecklingsprogram och internationellt initiativ för jämställdhet inom musiksektorn. Det stimulerar artistutveckling, utbyte och innovation genom att skapa nya internationella möjligheter för konserter, kreativt samarbete och kapacitetsbyggnad bland europeiska kvinnliga musiker och professionella i musikbranschen. Keychange förenar också festivaler i hela världen i en gemensam vilja att programlägga fler kvinnor. Projektet syftar till att främja kvinnor inom Europas musikbransch genom innovativ, inkluderande konkret handling. Showcases, nätverk, utbildning, kapacitetsbyggnad och Creative Labs ger tre 72 kvinnor möjlighet att få tillgång till nya marknader, att bygga en internationell karriär och få ny publik i Europa och i andra delar av världen. Creative Labs ger möjligheter för musikskapare att få kontakt med artister och entreprenörer inom teknik, audiovisuella medier och andra sektorer som bidrar till förändring och innovation. En skräddarsydd databas som främjar Keychange-deltagarnas färdigheter knyts till ett nätverk med över 140 internationella festivaler. En dynamisk webbplattform erbjuder inlärningsmöjligheter och webbinarier till hundratals kvinnor och män över hela Europa. Keychange’s första upplaga utformades av sex europeiska musikfestivaler och en associerad festival i Kanada, med stöd av Kreativa Europa. För att bygga vidare på denna framgång och utvidga effekterna av projektet deltar nu ytterligare fyra europeiska partners och två associerade festivaler. Detta gör det möjligt för kvinnliga artister från ytterligare fem europeiska länder att delta. En kommunikationsstrategi med stöd av högprofilerade konstnärer kommer att medverka till att projekts mål uppnås. 28/68