Svensk medverkan i EU-programmet Kreativa Europa 2
019 1
Kreativa Europa 2019 • Ájtte, svenskt fjäll- och
samemuseum, Identity on the Line, 1 281 601 euro • Musikcentrum Öst, Keychange, 1 405 100 euro • Statens museer för världskultur, Taking Care: Ethnographic and World Cultures Museums as Spaces of Care, 2 000 000 euro • Kungl. Biblioteket, eBooks-On-Demand-Network Opening Publications for European Netizens, 1 980 887 euro PROJEKTTITEL Identity on the Line Projektledare Vest-Agder-Museet IKS, Norge Partners Ájtte, svenskt fjäll- och samemuseum, Sverige Etnografski muzej Istre – Museo etnografico dell’Istria HR Knud Rasmusens Hus, Danmark Par Muzej Novejse Zgodvine Slovenije, Slovenien Muzeum Pomorza Srodkowego w Slupsku, Polen Universitetet i Agder, Norge Vilniaus Universitetas, Litauen Beviljat belopp (euro) 1 281 601 Projekttid 1 september 2019–31 augusti 2023 Plats (Sverige) Jokkmokk, Region Norrbotten Konstområde Kulturarv, museum Webbplats www.i-on.museum Om projektet I-ON är ett samarbete mellan sex kulturhistoriska museer och två universitet som arbetar tillsammans för att utforska de långsiktiga konsekvenserna av olika migrationsprocesser som ägt rum i Europa under de senaste 100 åren. Genom insamling och spridning av erfarenheter från tidigare migranter och deras ättlingar, placerade i faktiska historiska sammanhang, överförs erfarenheter av och kunskap om migration från tidigare till kommande generationer. Transnationellt samarbete, cirkulation av konstnärliga verk och konstnärer är i fokus genom ett brett samarbete mellan museer i Norge, Sverige, Danmark, Polen, Litauen, Slovenien och Kroatien. Varje museum kommer att arbeta parallellt med en migrationsprocess i landet genom att samla och presentera känsliga berättelser i lokala utställningar. Huvudfynd kommer att göras tillgängliga som en gemensam vandringsutställning som cirkulerar i Europa samt i ett digitalt paket, gratis att ladda ner. Arbetsprocessen initierar interaktion mellan partners och andra yrkesverksamma och syftar till kunskapsöverföring, delning av framgångsrika metoder samt utveckling av tool-kits och skolpaket. Publikutvecklingsarbete genomförs genom samarbete och arbete med definierade målgrupper, inklusive barn, ungdomar och underrepresenterade grupper. Genom att använda omfattande spridningsmetoder på lokal, nationell och internationell nivå kommer projektet att bidra till ökad ömsesidig förståelse bland människor i Europa med liknande erfarenheter oavsett tid, plats eller händelse. Genom projektet kommer vikten av en positiv och effektiv social integration av migranter att belysas. 27/68