Fjärrvärmetidningen nr 1-2017 1
Prisdialog även för villaägare Prisdialogen rikta
r sig till större fjärrvärmekunder. Men ett 10-tal bolag har även vänt sig till småhusägare, ibland via organisationen Villaägarna. Med denna dialog kan nya insikter infinna sig. ▶ ett av dessa bolag är Växjö energi Ab (VeAb). De möter inte villaägare direkt, utan den lokala organisationen Villaägarna Kronoberg. – tanken är att både vi och kunderna ska tjäna på Prisdialogen, säger Petra nilsson, som är kundansvarig inom områdena kraft och värme hos VeAb. För VeAb har det gett nya insikter: – Vi har insett att villaägare inte är så kunniga om våra produkter, därför hade vi en utbildning i höstas, där vi bjöd in villaägare. Det var en grundläggande energikurs, om fjärrvärme och elnät, berättar hon. – Vi känner att det är viktigt att informera alla kunder, förklarar Mikael sandanger, som är produktansvarig fjärrvärme vid Gävle energi. Bredare dialog Han konstaterar att det bidragit till dialog och förtroende mot denna grupp, men kan i övrigt inte peka på några direkta nyttor. stig Wahlbäck, ordförande i Ett tiotal energibolag för nu även Prisdialog med småhusägare, ofta genom organisationen Villaägarna. Foto: CLAES JOHANNESSON Petra nilsson tycker också att energibolaget fått större förståelse för privatkunderna. bland annat har bolaget börjat fundera över kundkommunikationen och det språk man använder. Bra kontakter ragnar Christerson, styrelseledamot hos Villaägarna Kronoberg, tycker man fick ut en del från Prisdialogen: – Det är alltid intressant att få se hur energibolaget tänker kring prissättning, då får man större förståelse. Mötena har även lett till vi fått bra kontakter i bolaget. Då har Villaägarna kunnat bjuda in VeAb till en medlemskväll, där vi fått information och pratat allmänt om fjärrvärme och även om fiber -utbyggnad. Även Gävle energi har mött Villaägarna i Prisdialogen. Villaägareföreningen Gävle sandviken: – Vi är tacksamma för att kunna ta del i hur prisutvecklingen ser ut. nu håller de sig på mattan med priserna, och vi är glada att få vara med och ge synpunkter på mötena. Villaägareföreningen har dock inte kommunicerat vidare till alla sina 5 000 medlemmar. Men man har kunnat berätta för medlemmar och andra, som haft frågor kring fjärrvärmen, upplyser stig Wahlbäck. ◾ BJÖRN ÅSLUND Vill du ha pålitliga avläsningar med fokus på låga kommunikationskostnader? Enkel och bekymmersfri fjärravläsning via radionätverk Et vläsningsst a M tt högeed e Et odernt m ystem sk ll stem ska va a enkr e tt driftsält a insamlingslösning med den lägsta driftsk f ekt Radio Mesh näf ekt Radio Mesh nätverk eller et adionät radionät erk baserv insamlingslösning med den lägsta driftskostnaden, hösta pr s y stemlösning. av Er a kunder och varfö inte visa alla mät ä d f örenrv t ystem sk s stem ska ve e a arp in skrrll le r K ontakta Kamstrup kamstrup.com takta Kamstrup AB och läs mer på vå hemsida:r tta, kostnadsef ektivt och pålitligtf at W eless M-Busir på tta, k får man en ostnaden, hösta pr estandan och en oberoende f orma tion för driftöve akning, oprv oende f a tidssäkmr timering och sk Er a kunder via Kamstrups Smarta App? er timering och sk arp debitering Fjärrvärmetidningen • Nr 1 • Januari 2017 23