Nollelva 1
MODEPROFILEN Ledarroller har drivit framåt i karr
iären Text & Foto: Kristian Andersson Under hela sitt liv har Nebil Davidsson strävat efter att vara sig själv, något som också präglar hans egen klädstil. Inom sina olika yrken har det varit ledarrollen som motiverat honom mest, där ansvaret att leda en grupp mot uppsatta mål drivit Nebil framåt - idag är han varuhuschef på CLUB XPRS i Ingelsta. - Det passar mig perfekt. Jag har ett stort ansvar, samarbetar med härliga människor och arbetar med mode, säger Nebil. Nebil är uppvuxen i Hageby, Norrköping. Hans klädintresse tog fart under högstadiet och det var hiphop-modet han fastande för. - Jag lyssnade mycket på hiphop, artister som Dr. Dre, 2Pac, Puff Daddy och Eminem. De inspirerade mig och givetvis tog jag efter deras klädstilar. Man skulle ha på sig baggy jeans, basketlinnen, oversize hockeytröja och ett par basketkängor, helst Michael Jordan Nike Air, berättar Nebil och fortsätter; - Hiphop blev min stil och den passade mig. Jag har alltid strävat efter att vara mig själv och stå för vad jag tycker, så om någon hade problem med hur jag klädde mig brydde jag mig inte. Under sina tre år på Barn- och fritidsprogrammet vid Hagagymnasiet höll Nebil fast vid hiphop-looken och han stack ut något då eleverna på skolan kom från olika delar av Norrköping. Parallellt med studierna arbetade han som diskplockare på nattklubb. På så vis såg han mycket människor med olika klädstilar och kunde inspireras av de som utmärkte sig lite extra. - Det här var i slutet av 1990-talet och under de första åren av 2000-talet så jag fick verkligen se hur modet ändrade sig. Människor som går på nattklubb klär sig i allmänhet enligt trenderna, vilket gjorde att man såg stor skillnad genom åren, säger Nebil. Efter gymnasiet fick Nebil jobb på McDonalds. Det var där som han upptäckte sin passion att leda människor i grupp mot samma mål. - Jag blev motiverad av att få ansvar över organiseringen i restaurangen och att själv motivera mina kollegor till att göra ett bra jobb. Under min nioåriga resa lärde jag mig otroligt mycket om ledarskap, förklarar han. Nebil fick därefter anställning på Netto. Han började som butiksbiträde men efter tre år var han distriktschef. Hans erfarenhet, beslutsamhet och ledaregenskaper tog honom framåt i karriären. Nästa utmaning blev XXL Sport och Vildmark där Nebil var FAKTA - Nebil Davidsson Ålder: 33 år Bor: Eneby, Norrköping. Familj: Min fru Cecilia och barnen Engla, 11, Zaga, 8, Kingen, 3 år. Gör: Varuhuschef på CLUB XPRS. Intressen: Fotboll, Chelsea FC och IFK Norrköping, samt öl, IPA och ales är det som gäller. Tränar även seniorlaget i NFF. Vill resa: Disney World i Florida med familjen och till Thailand med min fru. Klädtips: Klä dig i avslappnade kläder som du trivs i och som skapar en härlig känsla, till exempel jeans och en snygg t-shirt. Festklädsel: Våga vara dig själv och stick ut på festen. Gärna en skjorta i färg eller med all over-print, samt jeans eller kostymbyxor. ansvarig över skid- och cykelavdelningen. - Att få stort ansvar och ha en roll där man leder andra till att lyckas har varit en röd tråd under hela mitt yrkesliv. Så var det på Netto och likadant på XXL, det är något som både motiverar mig och utmanar mig. BLEV REKOMMENDERAD Karriären på XXL varade i cirka tre år innan Nebil efter rekommendation blev kontaktad av CLUB XPRS, en ny modekedja som skulle öppna i Ingelsta. De sökte en varuhuschef till sin nya butik. - Jag träffade ägaren som berättade om företaget och förklarade deras vision, koncept och mål. Beslutet var relativt enkelt. Modeintresset har alltid funnits hos mig, jag skulle få nya utmaningar, stort ansvar och även anställa min egen personal. Flera av dem handplockade jag från mina tidigare jobb, bland andra Caroline från XXL som sedan växte hos oss och nu är varuhuschef på CLUB XPRS i Linköping, berättar Nebil. Vad är den största utmaningen inom modebranschen? - Att hela tiden ligga steget före eftersom trenderna ändrar sig fort. Vi måste vara cirka sex månader före i tiden för att med säkerhet kunna plocka in det sortiment som kommer. Sedan måste vi också pricka rätt när det gäller kläder som kunderna efterfrågar, något jag tycker att vi lyckats med. Vi kommer framöver även satsa stort på marknadsföring, bland annat på TV, och fokusera stort på vår nyöppnade webbshop, där kunderna får vårt sortiment direkt i mobilen, surfplattan eller datorn. Vi utmanas hela tiden, vilket är kul. Vad är roligast med ditt jobb? - Ingen dag är den andra lik. Jag får hela tiden träffa nya människor, arbeta med mode och erbjuda våra kunder ett brett sortiment av prisvärda kläder. Sedan älskar jag att leda gruppen och se anställda ta nästa steg i sin karriär. Det motiverar mig verkligen, avslutar Nebil. Nebil 30 NOLLELVA