Svensk Golf 1
COBRA FLY-Z COBRA FLY-Z+ PRIS: 2 995 kr. LOFT: Ju
sterbart: 9–12 (herr) och 10,5–13,5 (dam). JUSTERBARHET: Ja: loft (3 grader) och lievinkel, med tre upprätta (draw) positioner. STANDARDSKAFTLÄNGD: 45,5/44,5 tum. SVENSK GOLF SÄGER: Cobra pratar om Fly-Z som den mest förlåtande driver de tagit fram hittills. Tack vare viktbesparingar i kronan har tyngdpunkten positionerats djupare i huvudet. SÅ GICK PANELSNACKET ”Även om jag ’borde’ trivas bättre med mer lågspinnande Fly-Z+ känns den här bättre. Mycket snällare och inte tokmycket spinn!” ”Det här var en favorit. Den ser cool ut och levererar bra resultat.” ”Bra känsla vid första anblicken. Har ett kompakt och inte utsmetat huvud och det känns rätt för mig. Gillar designen med de subtila detaljerna på den färgade kronan. Härlig träff och skönt ljud. Skulle köpa den alla dagar i veckan.” TRACKMAN SÄGER M L ”Allmänt låga spinntal med en medelhög launch. Ger höga bollhastigheter överlag för fl era olika spelartyper vilket översätts i bra längd – inte minst för tjejerna.” PRIS: 3 495 kr. LOFT: Justerbart: 8,5–11,5. JUSTERBARHET: Ja: loft (3 grader), lievinkel, med tre upprätta (draw) positioner, samt en viktskruv i sulan för att justera tyngdpunkten. STANDARDSKAFTLÄNGD: 45 tum. SVENSK GOLF SÄGER: ”Flip it and rip it”, säger Cobra. Med det syftar de på den vikt i sulan av klubbhuvudet som går att positionera i två olika lägen för att påverka bollfl ykten – lägre och med mindre spinn med vikten längst fram. SÅ GICK PANELSNACKET ”Den känns något mindre förlåtande än vissa andra, men samtidigt känner jag att jag får bra lyft och riktigt fi nt tryck i slagen. Behaglig form och färg, inte lika stor kontrast som med exempelvis vita driverhuvuden.” ”Viktlösningen ger ett extra fi tting-verktyg, det hjälper till att fi njustera bollfl ykten. När allt stämmer blir det fi n utdelning på längden.” COBRA FLY-Z XL PRIS: 1 999 kr. LOFT: 9,5, 10,5, 11,5 och 15 (dam). JUSTERBARHET: Nej. STANDARDSKAFTLÄNGD: 45,75/44,25 tum. SVENSK GOLF SÄGER: För under 2 000 kronor erbjuder Cobra med Fly-Z XL en ”enkel” titandriver utan moderna krusiduller, med off set och förlåtande viktning. SÅ GICK PANELSNACKET ”Det här måste vara slicarens sista hopp. Känns redan när man ställer upp att den ska gå vänster. Tycker att ljudet är för högt uppskruvat. Inte en klubba för mig.” ”Jag stör mig inte alls på halsen, tycker att den till och med är snygg. Det känns som att den här drivern bara går av sig själv. Väldigt förlåtande!” TRACKMAN SÄGER TRACKMAN SÄGER L L ”Överlag en driver som producerar en lägre, mer borrande bollfl ykt. Särskilt med vikten i den främre positionen. Ger bäst resultat för snabbare svingande spelare, som emellanåt verkar få på riktiga ’proppar’ med den.” H H ”Launchar högt och ger höga spinntal. Väldigt konsekventa resultat längdmässigt och förlåtande vid träff ar utanför centrum. Tenderar att fl yga högre än vad TrackMan anser optimalt, vilket kostar meter, när rullen blir lidande.” PLUS: Visst, vi har ju ”sett den förut”, men liksom sina föregångare är det här fortsatt en uppskattad driver bland många i panelen. MINUS: Jämfört med AMP PLUS: Intressant och innovativ Cell och BioCell har loftspannet i damdrivern ändrats, från 11,5–14,5 för två år sedan, 11–14 i fjol till 10,5–13,5 nu. Varför sno loft från tjejerna? viktlösning, som ger bättre förutsättningar att hitta rätt driver för individen. MINUS: Med tanke på hur hårt Cobra marknadsför Fly-Z+ hade de nog varit betjänta av ett något snällare driverhuvud för att nå ut till en bredare målgrupp. PLUS: För dig som vet att off - set passar ditt öga och din sving och även behöver hjälp att få höjd i slagen – du behöver inte leta längre. MINUS: Vi köper inte Cobras loftprioritering för Fly-Z XL. Med så hög bollfl ykt hade ett 12,5–13-gradigt loftalternativ för damer behövts. 42 SVENSK GOLF | 2 2015 S S S P P P N N N N N N I I I C N C N C N A A A H H H L L L U U U