Svensk Golf 1
terskapskaraktär” och ”tuff utmaning”. Sedan händ
e något. En ny generation av amerikanska arkitekter hade då börjat återgå till mer traditionella designvärden där strategi och taktik lyftes fram betydligt högre än brutal svårighetsgrad. I takt med att golfmarknaden plötsligt bromsade in tvingades också banägare och klubbar fundera närmare kring vilka spelare de egentligen skulle vända sig till. Många av dessa tankegångar har resulterat i ombyggnationer och renoveringar av befi ntliga svenska banor. Men i Lydinges fall var det inte aktuellt. – Vi har alltid vetat att vi i grunden har en riktigt bra golfb ana, och har alltid jobbat utifrån hur vi kan göra förändringar inom vår befi ntliga produkt, istället för att riva upp och göra om. Att bygga om var därför aldrig riktigt på tapeten. Men däremot kommer vi nu, i linje med Magnus förslag, att bygga om några vattenhinder. Utöver det sker inga större ingrepp, säger Björn Gidman. ETT AV DESSA VATTENHINDER visar Sunesson upp när vi är på det andra hålet. Eller snarare berättar han om det först. Från den primära landningszonen för ett hyfsat utslag ser jag först ingenting av den damm som bevakar greenen. – Det här kanske inte ser så svårt ut? Men det fi nns en stor damm före greenen som inte syns. Banan är gjord så på många ställen där vatten och bunkrar inte ska synas. Detta beställdes en gång i tiden då banan skulle vara svår som tusan. Men i dag straff as fel kategori spelare på Lydinge. Det kan fi nnas ett vattenhinder " VI HAR ALLTID VETAT ATT VI I GRUNDEN HAR EN RIKTIGT BRA GOLFBANA" 80 SVENSK GOLF | 2 2015 OAKMONT. US Open-banan utanför Pittsburgh är ett internationellt föredöme när det gäller att rensa träd. Över 5 000 togs bort under 1990-talets andra hälft, i syfte att förtydliga och framhäva banans ursprungliga design. 30 meter kort om greenen, mitt i spellinjen, som inte är i vägen för någon annan än de med 20 och uppåt i handicap. Och dem ska man inte göra det jävligare för, konstaterar Sunesson. Detta understryks i hans plan för tvåan. Där kommer en betydande del av vattenhindret att fyllas igen och omvandlas till spelyta med fi nklippt gräs, vilket är en av punkterna på den övergripande åtgärdslistan. Denna tog form när Magnus Sunesson tillsammans med headpron Teddy Melen studerade hålen, och framförallt hur medlemmar och greenfeegäster betedde sig vid vissa av banans mer kritiska punkter. – Jag tror att vi nästan la tio fulla dagar bara på att studera banan ur alla tänkbara vinklar – från ettans tee till 18:e hålets green. Även om vi visste om var problemen fanns sedan tidigare så bevisades dem för oss när vi iakttog spelare. VI RÖR OSS FRAMÅT mot andra hålets green. Där exemplifi eras en annan del av Sunessons uppdrag på Lydinge, att göra hålen tydligare och bättre defi nierade. Denna bit berör både estetik och att underlätta för spelaren att bena ut vad som väntar på hålet – både från tee och in mot green. Ett av de främsta verktygen i processen är att förändra gräsets klippning. I vissa fall kommer ljus ruff att släppas upp för att inrama hålen. Det greenområde vi möter på andra hålet har något högre gräs än tidigare. Detta medför både en ökad synlighet när slaget ska planeras och stannar även fl ackare bollar som annars rullar ned i någon av de omgärdande bunkrarna. – Hela greenområdet utanför puttytan var klippt på 18 millimeter förut. När det är så lågt klippt ser du inte kontraster eller konturer. Dessutom gör det att en boll som är för sned, kort eller lång till varje pris hittar ett hinder. Från det här gräset kan man också slå en pitchingwedge, en järnsjua. Ja, du kan använda lite olika klubbor och måste inte ta en sandwedge. VINDEN PISKAR I ANSIKTET när vi tar oss mot det 18:e hålet. Där framträder en annan viktig del i arbetet med att både öka hålens tydlighet och spelvänlighet. Här kommer ett skoningslöst avslutningshål, som idag kramar de sista dropparna ur spelarna, att förvandlas till en något behagligare promenad. De nuvarande känslorna av rädsla och klaustrofobi som kantar utslaget kommer att minska betydligt när fem FOTO: GETTY IMAGES