Lera 1
Lera SKÄRVOR
Lera VANKE PAVILION
Lera SUNDBYBERGS SIMHALL
Lera PERSONPORTRÄTT PORTRÄTT: MANUELLE GAUTRAND AR
KITEKT PÅ HÖG HÖJD Manuelle Gautrand älskar torn och är inte rädd för att ta höghusdebatten. Med sina byggnader vill hon överraska, övertyga och väcka känslor. Lera möter en keramikälskare med höga ambitioner. Text HEDVIG ANDERSSON M 20 edan Sverige får fler och fler torn och debatten om höghusens vara eller inte vara rasar för fullt sticker den franska arkitekten Manuelle Gautrand ut hakan. Hon har lite hånfullt kallat torndebatten småborgerlig. Att hon är frustrerad över motståndet mot höga byggnader är ingen hemlighet. På Arkitekturgalan i slutet av förra året intog hon podiet och gav ett engagerande tal till tornens försvar. Torn är inte bara nödvändiga för europeiska storstäder – ritade på rätt sätt kan de dessutom berika stadskärnan och livet för dem som bor där, menar hon. Manuelle Gautrand föddes i kuststaden Marseille i en konstnärlig släkt. Båda hennes föräldrar var arkitekter och att hon ville ha ett skapande yrke visste hon tidigt. – Att jag ville bli just arkitekt kom jag på ganska sent, jag var nog 18 år. Det är klart att jag influerades av mina föräldrar. Innan dess visste jag att jag ville ha ett konstnärligt yrke, men inte exakt vad, berättar hon. Efter utbildningen på École Nationale Supérieure d’Architecture de Montpellier arbetade hon på olika arkitektkontor i Paris i sex år innan hon grundade sin egen firma 1991. 2007 gjorde hon den internationellt uppmärksammade utställningshallen C42 åt Citroën – en spektakulär och uppmärksamhetssökande byggnad på paradgatan Champs-Élysées i Paris. Därmed kom det internationella genombrottet. – Det var fantastiskt att få bygga på ChampsMANUELLE GAUTRAND ÅLDER: 53. BOR: Paris. FAMILJ: Man och två barn. SENAST LÄSTA BOK: L’esthétisation du Monde av Gilles Lipovetsky och Jean Serroy. SENAST SEDDA FILM: Ser inte på film. RESER HELST: Asien. INSPIRERAS AV: Samtida konst. Élysées. Det var en unik möjlighet och en unik byggnad. Många av mina uppdragsgivare förknippar mig väldigt mycket med den byggnaden, samtidigt är det inget jag kan göra om, säger hon allvarsamt och man anar att verket skapat vissa förväntningar. ATT SKAPA uppmärksamhetssökande och nytänkande arkitektur har blivit hennes signum. Och viljan att bygga på höjden har i synnerhet utmärkt henne. – I Frankrike debatteras detta väldigt intensivt just nu och jag uppskattar verkligen inte hur man tänker kring höga byggnader. Vi måste acceptera att städer växer och att vi kommer att behöva bygga mer på höjden. Vi måste förtäta, även på platser som centrala Paris. Att säga att det inte är möjligt är inte kontextuellt, säger hon med eftertryck. LERA #3 2015 FOTO: HARIXCALDE
Lera TRENDSPANING
Lera SMAKFULLT INRETT
Lera FORM & TEKNIK
Lera MALMÖ LIVE
Lera ANDALUSIEN
Lera KAKELDETALJEN
Lera BOLOGNA
Lera KRÖNIKA