Lera 1
Lera SKÄRVOR
Lera VANKE PAVILION
Lera SUNDBYBERGS SIMHALL
Lera PERSONPORTRÄTT
Lera TRENDSPANING
Lera SMAKFULLT INRETT
Lera FORM & TEKNIK
Lera MALMÖ LIVE
PROJEKT: MALMÖ LIVE Q Det magnifika konserthuset.
Vänster sida: Fasadens färger ska reflektera stadens existerande byggnader. M PROJ EKTFAKTA PROJEKT: Malmö Live PLATS: Malmö ÅRTAL: 2015 ENTREPRENÖR: Skanska Sverige ARKITEKT: Schmidt Hammer Lassen OMFATTNING: 54 000 m2 LERA #4 2014 #3 2015 41 almös nya mötesplats är en ståtlig struktur i keramik. Intill Neptuniparken reser sig de tre volymerna som utgör konserthus, kongressbyggnad och hotell. Hotellet utgör den högsta av de tre byggnaderna med sina 85 meter. Hela området sträcker sig över 54 000 kvadratmeter. Den keramiska fasaden glänser ikapp i tre kulörer, valda för att matcha och spegla omgivningen och göra det så enkelt som möjligt för de väldiga volymerna att hitta sin plats i staden. – Vi ville inte göra ett Guggenheim, utan en byggnad med en stark relation till omgivningen. Vi vill att enheterna för en dialog med varandra, säger Kristian Lars Ahlmark, delägare och arkitekt på Schmidt Hammer Lassen som tog hem uppdraget i en tävling. Att man valde en keramikfasad hade flera skäl. – Vi ville ha en fasad som fungerar för alla byggnaderna och på så sätt förenar dem. Vi ville inte att de skulle uppfattas som separata byggnader, trots att de är det, fortsätter han. Man valde också keramik för dess förmåga att fånga ljuset och låta kulörerna nå sin fulla potential. – Vi ville leka med det skandinaviska ljuset, som faktiskt är helt unikt. Dessa sommarnätter när det aldrig blir mörkt och hur vattnet ref lekteras i den glaserade keramiken. Eftersom det delvis är ett konserthus ville vi också att byggnaden skulle kännas festlig, berättar Kristian Lars Ahlmark. En stor del av arbetet vid ritbordet handlade om hur man placerar så stora volymer mitt i en stad och får dem att passa in på ett bra sätt – att förändra staden drastiskt men att göra det till det bättre. – Det är alltid en utmaning att bygga något så här stort som kommer att förändra staden så mycket, konstaterar Kristian Lars Ahlmark. Man ville att byggnaden utifrån skulle uppfattas som separata volymer, integrerade i staden. 41
Lera ANDALUSIEN
Lera KAKELDETALJEN
Lera BOLOGNA
Lera KRÖNIKA