Lera 1
Lera SKÄRVOR
Lera VANKE PAVILION
Lera SUNDBYBERGS SIMHALL
Lera PERSONPORTRÄTT
Lera TRENDSPANING
Lera SMAKFULLT INRETT
Lera FORM & TEKNIK
Lera MALMÖ LIVE
Lera ANDALUSIEN REPORTAGE: ANDALUSISK KERAMIKTRADI
TION ANDALUSISK KAKELPRAKT Andalusien har en stark keramiktradition. Kakelskyltar finns överallt och är både en statusmarkör och en del av vardagen. Estetiken bär på referenser från många tidsepoker och jordens alla hörn. Text och bild JOHAN TELL K 44 akelkonstnären Alicia Guerrero vandrar runt en av fontänerna i El Parque de Málaga och pekar ut vilka kakelplattor som är hennes nytillverkade och vilka som är gamla. Hon fortsätter vidare till de kaklade bänkarna som bildar en åttkantig ram runt fontänen. – Ny, gammal, gammal. På bänkarna finns, förutom snirklande blommönster, rader av naiva bilder: en man med ett gevär, en väderkvarn, en hund och kvinnoporträtt: blommor i barm, åtdragna midjor, sedesamt svartklädda. – De här, säger Alicia Guerrero och pekar på raden av lantliga motiv, ingår i en gammal tradition som kommer från städerna Toledo och Talavera. Hur gammalt är kaklet här? – Det finns ingen dokumentation, men förmodligen från när parken anlades på 1890-talet. Vi går till den sista av tre renoverade fontäner. Här saknas bilder och kaklet har enbart ett svart mönster på vit botten. – Den här var helt förstörd. Jag fick försöka återskapa originalet genom att titta på gamla vykort, berättar Alicia Guerrero. Alicia Guerrero firar i år 20-årsjubileum som kakelkonstnär. Tillsammans med sin medarbetare Natalia Fernández tar hon emot beställningsjobb på allt från enstaka kakelplattor till hela fasader. I den lilla verkstaden i centrala Malaga görs såväl skisserna som det extremt noggranna färgläggandet av kaklet liksom bränningen av de färdiga plattorna i den 980 grader varma ugnen. Vi fortsätter genom parken som löper parallellt med det nyrenoverade hamnområdet och förbi tjurfäktningsarenan till den lilla restaurangen La Trastienda på Calle Cervantes. Här har Alicia Guerrero tillverkat skylten som gnisslande vajar i brisen från Medelhavet: en 18 kakelplattors illustration föreställande en bevingad putti som håller en serranoskinka i ena handen och en kniv i den andra. Vi går vidare in mot Gamla stan medan vi pratar kakel. Det är inte svårt att hålla samtalet igång för kakel finns överallt – från dekorativa takpannor över buteljgröna stuprör och balkongers undersidor till skyltar av alla de slag. Jag övervintrar i en av Andalusiens vita byar, där de kritvita husen radar upp sig som sockerbitar utmed bergen, och där inslaget av kakel är än mer dominerande. Så gott som varje budskap i det offentliga rummet är kaklat. Från enkla gatuskyltar med namn, bård, en liten olivkvist i en dekorfärg till de oerhört påkostade skyltar som förkunnar att det innanför porten finns en advokat, en pappersaffär eller en charcuteria. Att med en målad hundraplattors kakeldekoration berätta för invånarna i ett litet samhälle vad de redan vet, exempelvis att Jamoneria Díaz serverar lufttorkad serranoskinka, är förstås en kvalitetsmarkering. Man signalerar att här finns den bästa skinkan, lagvrängaren eller brevpapperet. Keramiken är närvarande överallt i Andalusien. Vid varje infart till varje by och mindre stad finns kakelskyltar med en stiliserad bild av orten, några välkomnande ord och – tillagd på senare tid – en liten slogan som ”Dalen av sol” eller ”I kärlek”. På vissa gator inser man dessutom att de boende inte varit nöjda med den simpla gatuskylten och därför ordnat en egen, mer grandios, som bättre lever upp till deras uppfattning om sin plats i världen. Därför har Calle Peligros, ungefär ”farliga gatan”, fått en stor kakeldekoration föreställande en man som hänger i en arm i ett olivträd utför ett stup LERA #3 2015
Lera KAKELDETALJEN
Lera BOLOGNA
Lera KRÖNIKA