Lera 1
Lera SKÄRVOR
Lera VANKE PAVILION
Lera SUNDBYBERGS SIMHALL
Lera PERSONPORTRÄTT
Lera TRENDSPANING
Lera SMAKFULLT INRETT
Lera FORM & TEKNIK
Lera MALMÖ LIVE
Lera ANDALUSIEN
En målning inspirerad av den spanske konstnären F
rancisco de Goya till Sammer Gallery i Marbella. medan en annan man kastar ut ett räddande rep. Avenida Cervantes har fått en halv husgavel dekorerad med ett författarporträtt och Calle Ancha (”breda gatan”, inte en Disneyfigur) har fått en stor Jesus släpande på sitt kors. I ANDALUSIEN samexisterar kakelhistoriens alla stilar och Alicia Guerrero jobbar till största delen på uppdrag. Vill kunden ha en kakeldekoration som påminner om Alhambra, det moriska palatset i Granada 12 mil härifrån, blir det på en botten av jordfärger, dovt gult, brunt, grönt; vill en frisör ha en skylt som han sett i Barcelona blir det jugendgirlanger för hela slanten; ska stilen hämtas från 1600-talets Lissabon blir det stora, realistiska bilder i blått på vit bakgrund och önskas något som påminner om majolikan från 1400-talets Valencia blir det små fantasifulla, ofta humoristiska illustrationer i rött, gult, orange, grönt och blått – den majolika som blev så populär i Italien och som senare spreds vidare under namnet fajans. Kaklade reklamskyltar i klara färger för exempelvis bilar och öl bär ofta drag av brittisk design eftersom kunskapen bakom mekaniseringen av den spanska kakelindustrin kring förra sekelskiftet kom från just England. Allt är således en enda röra, så som det blir med något som till verkats, influerats och utvecklats under lång tid. Världens första kända glaserade tegel är daterat till 1200-talet före Kristus. Vi tar ett glas sött Malagavin på den legendariska tapasbaren El Pimpi bland gamla ektunnor och signerade svartvita foton på filmstjärnor och tjurfäktare. Bakom bartendern sitter Alicia Guerreros vackraste verk där två flamencodansande kvinnor svänger runt bland apelsinträd och blomsterurnor med klapprande kastanjetter i sina händer. Jag frågar om kakeldekorationer mest används av de som vill visa att deras verksamhet bygger på en lång tradition, att det är ett anrikt företag fyllt av historia? – Jo, säger hon tvekande. Jag hade velat vara mer modern, men det är kundernas önskemål som styr. Efter en suck och en klunk vin fortsätter hon. – Men jag har gjort några dekorationer åt ett nytt, trendigt kafé, säger hon och viftar i en riktning där fiket ligger. Och jag gör en del till Picassomuseet också, fortsätter hon och viftar åt ett annat håll. Picassokopior? – Nej, inte kopior. Snarare kakelkonst inspirerad av Picasso. Eller av andra konstnärer som tillfälligt ställs ut där, som Hilma af Klint. Att Hilma af Klint, den svenska pionjären inom abstrakt konst, inspirerat Alicia Guerrero till ny kakelkonst som säljs på Picassomuseet illustrerar med all önskvärd tydlighet hur kakelkonsten fortsätter att korsbefruktas över alla gränser så som den gjort i över tretusen år. ALICIA GUERRERO Alicia Guerrero är kakelkonstnär och bor och arbetar i Málaga. Hon står bakom många av stadens keramiska skyltar. Tillsammans med Natalia Fernández gör hon allt från enstaka plattor till hela fasader. Hela tillverkningen äger rum i hennes verkstad, från skiss till färgsättning och bränning av plattorna. LERA #3 2015 45
Lera KAKELDETALJEN
Lera BOLOGNA
Lera KRÖNIKA