WE LEDARE
WE INTERNET OF THINGS TARÖVER VÄRLDEN
WE STANDARDISTERINGEN AV loT
WE INTERNET, UPPFINNINGEN SOMFÖRÄNDRADE ALLT
WE KONVOJER MED LÅNGALASTBILSTÅG
WE AUTONOMA FORDONPÅ VÄGARNA
WE SAMVERKA OM DU VILL VARA SSG NOTISERMED I MATCH
EN
WE SJUKVÅRDEN TAR STEGET UTI CYBERRYMDEN
WE INTELLIGENTA FÖRPACKNINGARSKAPAR STARKARE VARUM
ÄRKEN
WE MICROSOFT VILAR PÅ MOLNEN
WE SÅ EFFEKTIVSERASLEVERANTÖRSKEDJAN
2:2015 | PROFIL »För att bli ett bättre och konku
rrenskraftigare företag är det inte bara viktigt vad vi gör, utan hur vi gör saker och ting« KARL-HENRIK SUNDSTRÖM de och de här materialen och kemikalierna kan ersätta nuvarande produkter av fossilt ursprung. Vi har dessutom beslutat bygga upp ett nytt innovationscenter för biomaterial i Stockholmsområdet. Centret kommer att bemannas av cirka 60 medarbetare från Stora Enso och fokusera på forskning, applikationer och affärsutveckling. KARL-HENRIK SUNDSTRÖM Ålder: 55 år. Bor: I Stockholms innerstad. Aktuell: VD och koncernchef för Stora Enso. Utbildning: Civilekonom Uppsala Universitet. Karriär: Verksam 22 år inom Ericsson, från trainee till CFO. 2008–2012 CFO och vVD NXP Semiconductors. 2012 CFO Stora Enso, därefter affärsområdeschef för Printing & Living inom Stora Enso. 2014 VD och koncernchef Stora Enso. Styrelseuppdrag: Swedbank. Familj: Gift, tre barn. Hur viktiga är förpackningarna i framtidens Stora Enso? »Vi fortsätter att fokusera på förpackningar, det är ett område som har blivit alltmer lönsamt. Allra störst är vi på konsumentkartong med färskfiberbaserade förpackningslösningar för i huvudsak mat och dryck. Våra två välinvesterade vätskekartongbruk Imatra i Finland och Skoghall i Sverige arbetar idag för högtryck på en stadigt växande global marknad. I Kina blir vår kraftfulla investering i Guangxi mycket spännande. Guangxi kommer att - när anläggningen står klar under 2016 - kunna leverera förnybara material till bland annat livsmedels- och dryckesförpackningar. Inledningsvis ska anläggningen fokusera på enklare förpackningsprodukter i avvaktan på att de närliggande eukalyuptusplantagerna växt upp och den planerade massaproduktionen byggts ut. På sikt avser vi att även i Guangxi tillverka en stor andel vätskekartong.« Ett område som är förnybart och inte växer är tryckpapper. Hur ser ni på framtiden här? »Tidningspapper är en förnybar produkt som är bra, men efterfrågan minskar och det hanterar vi. För Stora Enso är det dock fortfarande en mycket viktig del, som ger oss ett bra kassaflöde. År 2006 stod papper för 70 procent av Stora Ensos omsättning och över 60 procent av vinsten. Idag, åtta år senare, svarar pappersförsäljningen för en dryg tredjedel av omsättningen och 6 procent av vinsten. Jag vill hävda att vi är en av de allra bästa pappersoperatörerna i världen. Kassaflödet från pappersverksamheten har under åren varit viktig för finansieringen av de satsningar vi har gjort i bland annat Montes del Plata, Guangxi, Imatra och Skoghall. Jag är övertygad om att papper alltid kommer att finnas. På sikt kommer efterfrågan på tidningspapper att stabilisera sig, men innan marknaden nått det läget kommer fler anläggningar att stängas. Stora Enso har redan gjort en minskning av kapaciteten och bygger nu om i Kvarnsveden. I sammanhanget är det roligt att berätta att Hylte faktiskt går riktigt bra.« 30
WE PRODUKTION 2030
WE VOLVOS DIGITALAFRAMTIDSFABRIK
WE UTBLICK – SVENSKAR BYGGERNY SKOGSINDUSTRI I LAO
S
WE SSG PROFILE
WE SSG NOTISER
WE SÅ HÄR TÄNKER CHALMERS