WE LEDARE
WE INTERNET OF THINGS TARÖVER VÄRLDEN
WE STANDARDISTERINGEN AV loT
WE INTERNET, UPPFINNINGEN SOMFÖRÄNDRADE ALLT
WE KONVOJER MED LÅNGALASTBILSTÅG
WE AUTONOMA FORDONPÅ VÄGARNA
WE SAMVERKA OM DU VILL VARA SSG NOTISERMED I MATCH
EN
WE SJUKVÅRDEN TAR STEGET UTI CYBERRYMDEN
WE INTELLIGENTA FÖRPACKNINGARSKAPAR STARKARE VARUM
ÄRKEN
WE MICROSOFT VILAR PÅ MOLNEN
WE SÅ EFFEKTIVSERASLEVERANTÖRSKEDJAN
WE PRODUKTION 2030
BUSINESS EXCELLENCE | 2:2015 I framtidens fabrik
tillverkar produkterna sig själva med hjälp av tekniker som IoT, artificiell intelligens, internetprotokoll, QR-koder, RFID-taggar, sensorer och positioneringssystem. En smart fabrik med självstyrande produktion ger både högre produktivitet och större flexibilitet – men till kostnader som på sikt kan bli jämförbara med massproduktion«, säger Johan Stahre, Chalmers. Men utvecklingen drivs också på av andra faktorer, som till exempel kortare produktlivscykler och krav på ökad kundanpassning. »En digitalisering av hela kedjan från produktidé till färdig produkt förkortar omställnings- och ledtiderna radikalt Vi får ett ökat tempo och snabbhet i att kunna leverera värde när företag får en tätare koppling till kunder och deras installationer. Vi får en snabbare time-to-market process och en effektivare arbetsfördelning längs värdekedjan. Men vi får också finansiella effekter, till exempel ett förbättrat kassaflöde, där färre lagernivåer och mindre »produkter i arbete« sänker det sysselsatta kapitalet«, säger Fredrik Vernersson, PwC. Skapa nya digitala affärsmodeller Utmaningarna är dock många. Det krävs betydande infrastrukturella investeringar och en tydligare förändringsvilja bland företagen. »Det finns en viss tröghet inom svensk industri vad gäller förändringsviljan, vilket resulterat i att många svenska industriföretag ännu inte insett affärspotentialen i den tjänstetransformering som ett industriellt IoT innebär. Den största utmaningen som de svenska företagen ser är svårigheten att kvantifiera affärsnyttan med det industriella internet. Att förstå var framtida intäkter kan komma ifrån och hur dessa kan realiseras kräver nya sätt att se på dagens och morgondagens affärer. Det är viktigt att arbeta aktivt med att både digitalisera företagens nuvarande produkter och tjänster, samtidigt som nya digitala tjänster utvecklas«, säger Fredrik Vernersson, PwC och betonar att de mest framgångsrika företagen blir de som utvecklar digitala affärsmodeller för att möta den nya utvecklingen. Data – en dold resurs Redan idag finns stora mängder data tillgängliga från uppkopplade produkter i industrin. Man räknar med att 90 procent av all data, som idag producerats, har tagits fram under de senaste två åren. Av detta är 85% fortfarande ostrukturerat, samtidigt som 42% av alla transaktioner ännu bara finns på papper. Som en följd av de allt lägre priserna på digitala sensorer och datalagring, den enorma mängd information som nu finns tillgänglig, framsteg inom »big data", nya programvaruverktyg och förbättringar av analytiska tekniker, så förväntas avancerad dataanalys, det vill säga förmåga att dra slutsatser ur stora datamängder, bli direkt avgörande i de nya smarta industriernas affärsmodeller. »Insamlingen och analysen av de stora informationsmängderna kräver ny kompetens, som framöver riskerar att bli en bristvara. Det handlar inte bara att samla in all data, utan även om informa35
WE VOLVOS DIGITALAFRAMTIDSFABRIK
WE UTBLICK – SVENSKAR BYGGERNY SKOGSINDUSTRI I LAO
S
WE SSG PROFILE
WE SSG NOTISER
WE SÅ HÄR TÄNKER CHALMERS