AMES 1
ARBETS– OCH ENGAGEMANGPSYKOLOGI TILLITEN I GRUPPE
R TEXT: HENRIK HESLYK FOTO: CRELLE Henrik Heslyk leg. psykolog Jag gick ett ledarskapsprogram för att kunna bli en av handledarna. Det var verkligen bra. Främst imponeras jag av hur snabbt det går att öka en grupps tillit genom öppen kommunikation. Det reducerar snabbt antalet förutfattade meningar mellan oss och ersätts istället av mer dialog. Vi får ökad effektivitet att lösa gemensamma uppgifter. Som gruppmedlem sänks garden när du blir tryggare och du vågar bli samverkande. Det är grunden för ett mer utvecklande ledarskap och teamarbete. Historien om just detta ledarprogram är speciell och tog sin form i början av 80–talet. En svensk officer, tillika psykolog, inom Försvarsmakten hörde talas om amerikanska försvarets metod att utbilda officerare. De hade en osedvanligt bra metod. Han åkte dit, lärde sig och tog med sig konceptet för att utveckla en svensk version. Sedan dess har den utvecklats i flera steg och är nu en gemensam inledningskurs för alla blivande officerare. Det är ett fem– dagarsprogram som bildar startpunkt för deras fleråriga ledarträning. Den har gott stöd i deras evidensbaserade ledarskapsmodell. Intressant är hur upplägget hänger ihop med ett konsekvent genomförande. Det ger medlemmarna ett tydligt insteg i organisationen, dess värdegrund och målbild för vad de menar med ledarskap. Spännande att en av landets största och mer avancerade organisationer lever som den lär. Det finns flera utvärderingar som visar på effekt och långsiktiga resultat. Det får mig att lyssna lite extra. I detta upplevelsebaserade program tränas deltagarnas förmåga att vara ”här och nu”. Det är betydligt svårare än det låter. Våra upplevelser påverkas av så många faktorer i stunden, inte minst våra känslor, tankar och vad vi gör. Det ger oss möjligheter men också låsningar som motverkar dialog och förändring. Vi ändrar ju oss sällan varaktigt utom när vi upplever en verklig anledning och även då blir det ofta en utmaning. En god hjälp i förändring är att få syn på oss själva, hur vi faktiskt gör saker och hur detta uppfattas av andra. Jobbigt emellanåt förstås eftersom vår intention inte alltid uppfattas eller ses som särskilt positiv. I programmet används utvecklande återkoppling från gruppmedlemmar, vilket gör att vi kan välja att få ökad självkännedom. Det blir en nyckel för att börja göra saker på nya sätt. En annan del är reflektion. Den översätter specifika upplevelser till mer generaliserbar kunskap. Reflektionens betydelse har gott forskningsstöd för ökat lärande. Den hjälper att se hur vi påverkas i möten med andra. En fråga jag tar med mig från programmet är hur vi i vardagen kan skapa fler insteg för samverkan. Viktigt är att bygga tillit genom att våga ha öppna kort, tydlig kommunikation och se till att alla kommer med i båten. Det går att se minst tre behov som individen uppvisar i grupper och som behöver mötas och ge engagemang. Först behöver vi få uppleva att vi överhuvudtaget räknas i gruppen. Du behöver känna tillhörighet. Det gör att du slipper fundera på om du verkligen är accepterad som medlem i andras ögon. Skulle du känna dig utanför blir det svårare att koncentrera sig på uppgiften och våga bidra. Att känna sig vid sidan om gör oss ofta både osäkra och mindre engagerade. Känner vi oss accepterade börjar vi känna behov av att bli någon med inflytande. Det gör vi för att få känna oss bidragande, kompetenta och respekterade och det ger oss lite koll på läget. Då slipper du hålla tillbaka åsikter och synpunkter även när dessa skiljer ut sig från de övrigas. Få människor står ut med att känna sig inkompetenta en längre stund. Det dränerar lust och energi. Det finns förstås en risk för konflikter när vi säger vad vi tycker men detta behövs ofta för den fortsatta utvecklingen. När vi känner acceptans och kontroll handlar våra behov mycket om att bli omtyckta och uppskattade. Det är ingen självklar känsla även då vi säkert har en plats i gruppen och framför våra åsikter. Att verkligt bli lyssnad till får oss att känna oss starkare. När dina framförda förslag engagerar till diskussion eller direkt handling stärks denna känsla ytterligare. Uppskattande kommentarer kommer att alltmer bygga på ditt självförtroende i gruppen och du kommer troligtvis vilja bidraga mer och engagera dig. I min egen programgrupp var det tydligt hur ledarskapet påverkat oss en hel del genom livet. Att det haft betydelse för hur vi upplevt en arbetsplats som attraktiv och engagerande. Många berättade om arbetslust som varit kopplat till relationen till närmaste chef. Intressant nog menade flera att vi i framtiden kommer få fler involverande och engagerade arbetsplatser. Detta eftersom enskilda ledare ser och lär sig se nyttan av att leda i samspel och samverkan. Detta kommer samtidigt som fler medarbetare tar alltmer ansvar för ett eget självledarskap. Tillsammans ger det organisationer mer resultat och fler människor utveckling. Det är utvecklande ledarskap ® 31