AMES 1
NYHETER NU LANSERAR MARKNADSBYRÅN LESS IS MORE –
DET ÄR DAGS ATT VI SÄLJER FÄRRE PROFILPRODUKTER! FOTO: PRESSBILD Marknadsbyrån har i många år drivit på för att skapa hållbara alternativ för produktmedia, nu tar de nästa kliv och förändrar sin affär i grunden med helhetskoncept Less is more. – Det är dags att säga den i branschen förbjudna meningen, vi ska sälja färre produkter – för miljön och för kundens skull, säger Johan Aronsson, VD Marknadsbyrån. – De senaste åren har branschen tagit stora kliv i att göra produkterna miljövänligare, men grundproblematiken med stora volymer av enkla produkter som knappt används kvarstår, fortsätter Johan. För att nå målet om en hållbar bransch är detta ett nödvändigt steg. För kunden innebär Less is more bara fördelar. Produktmedia är otroligt starkt när det är rätt använt, men stora kvantiteter av billiga produkter är helt fel sätt att använda produktmedia, det har en direkt skadlig effekt på kundens varumärke. Styrkan ligger i genomarbetade produkter av hög kvalitet. Då används produktmedia unikt länge av mottagaren, skapar en positiv känsla och bygger in värden i avsändarens varumärke. 4 – Vi ser att det bästa för kunden och miljön går hand i hand, vi måste bara komma ifrån kvantitet– och pris–fokuset och istället fokusera på kundens resultat, säger Jenny Johansson, marknadsansvarig på Marknadsbyrån. För att visa på resultat och verklig förbättring mäter Marknadsbyrån alla leveranser. – Vi kommer redovisa dels hur många produkter vi säljer inom varje kategori år för år i relation till omsättningen, dels kategorisera alla produkter som ”dåliga”, ”godkända” eller ”bra” för att ännu tydligare se att vi lyckas höja kvaliteten på våra leveranser, fortsätter Jenny. – Jag tror att detta också kommer bli en sporre att i varje kontakt med kund kämpa för att göra en lite bättre leverans med lite färre produkter i, fyller Johan i. För att kunna driva på omställningen över tid är det viktigt att affärsmodellen är hållbar och lönsam. Less is more handlar om att använda kundens budget sundare genom att den läggs på färre produkter med ett högre resultat. Därmed bibehålls också Marknadsbyråns affär, man använder bara kundens pengar effektivare. – Jag är stolt, Less is more är ett stort och viktigt steg på Marknadsbyråns förändringsresa. Men det är bara ett steg på vägen, i slutändan måste vi nå en sund och helt cirkulär affär, för att nå dit måste vi ta ännu fler kliv som detta, säger Johan. Vad händer nu? – Våra befintliga kunder kommer att känna igen sig, vi har länge arbetat för att höja kvalitetsnivån leverans för leverans och det kommer vi fortsätta med. Däremot hoppas vi att Less is more gör vårt erbjudande tydligare för nya kunder och även inspirera andra till att ta kliv i omställningen, säger Jenny. – Våra kunder kommer se mer förslag på kända hållbara märken från butik i vårt erbjudande, såsom Houdini eller Patagonia – riktigt bra och hållbara produkter som kommunicerar och bygger in positiva värden i avsändarens varumärke, det är styrkan i Less is more, säger Johan. En utmaning till branschen – Vi hoppas att Less is more inspirerar våra kollegor och välkomnar alla initiativ för att minska vårt avtryck på omvärlden. Vi vill skicka en särskild utmaning till grossisterna i branschen. Vad kan vi göra tillsammans för att minska mängden produkter vi levererar ut? avslutar Johan. Källa: www.marknadsbyran.se ® NY BOK! LEDARSKAP I OFFENTLIGHET: ALLT KOMMER ATT GRANSKAS FOTO: PRESSBILD Ibland behöver det inte vara så svårt. Att berömma sina medarbetare när de gjort något bra, skapa god stämning, uppmuntra till förbättrade prestationer kan ge fantastiska resultat. Ju mer du kan, desto tryggare blir du i din roll, menar Karin Semberg och Jörgen Rundgren, som tillsammans är författare till den nya boken. Jörgen Rundgren och Karin Semberg har själva lång och gedigen erfarenhet av ledarskap i olika roller från flera kommuner, kommunala bolag, stiftelser, nämnder, landstings– och regionstyrelser samt kommunstyrelser. De föreläser och utbildar i ledarskap och kommunikation, vilket de har haft stor nytta av under skrivandet. Boken har karaktären av en praktisk handbok i ledarskap som kan sträckläsas eller användas som uppslagsbok. Den speglar många av de problem och framgångsfaktorer som varje chef och ledare förr eller senare kommer att stöta på. Medierelationer, sammanträdes– och presentationsteknik lyfts fram i boken. Något som ofta saknas i traditionell ledarskapslitteratur. Boken finns redan att beställa via Bokus och Adlibris. ”Lättillgängliga råd och metoder för ledarskapsutveckling. Boken visar hur roligt det är att vara chef.” Åsa Storck, författare och bibliotekschef Vaggeryds kommun ”En perfekt uppslagsbok med följdfrågor som gör den användbar för att diskutera ledarskapsfrågor i grupp.” Lena Axelsson, kultur– och fritidschef Kinda kommun. ®