Nollelva – Norrköpings Nöjestidning 1
MOTOR DÄCKCENTER ERBJUDER ETT BRETT UTBUD INOM DÄ
CKSERVICE Text & Foto: Camilla Larsson Däckcenter i Norrköping har funnits på Finspångsvägen sedan 1982 och här jobbar de stenhårt för att erbjuda kunderna en hög servicekänsla och bra tillgänglighet. De är Norrköpings äldsta däckverkstad och var dessutom först i Norrköping med att starta däckhotell. Historien om Däckcenter sträcker sig hela vägen tillbaka till år 1971 när Björn Stengård och hans bror Bo startade företaget i Motala och sedan dess har företaget funnits på flera ställen i Östergötland. År 1973 öppnade Däckcenter i Norrköping, först på Fleminggatan, och 1982 flyttade de till Finspångsvägen där de håller till idag. Det är också den enda verkstaden av Däckcenter som finns kvar. Hos Däckcenter erbjuds ett brett utbud och hos dem kan man finna alla typer av däck och fälgar – allt från säckkärra till husbil. Hit kan man också komma för olika typer av service på däck – de utför omläggning, kontroll, tvätt, balansering av hjul, samt försäkring och förvaring. Att erbjuda förvaring av däck var de först med i Norrköping. – Min pappa, som är grundare av företaget, startade däckhotell i slutet på 90-talet och då var det många som skrattade åt hans idé. Men han trodde stenhårt på sin vision och idag förvarar vi däck åt 3.000 bilar – det är faktiskt den största delen av vår verksamhet, berättar Mats Stengård som tog över företaget 2008 tillsammans med Fredrik Karlsson. LÅNG ERFARENHET Både Mats och Fredrik började tidigt med att skifta däck på bilar och har lång erfarenhet. De fortsätter hela tiden att utbilda sig inom branschen och ser till att personalen på plats har den kunskap som krävs så att folk som lämnar in sina fordon kan känna sig helt trygga. – Stor kunskap är extra viktigt eftersom att branschen hela tiden förändras. Sedan Däckcenter startades är det inte mycket i branschen som är likadant som det var då – mer än att däcken fortfarande är runda. Förr kunde nästan alla skifta däcken själva men så är det inte idag, säger Mats. Förutom en gedigen kunskap är också tillgänglighet och en hög servicenivå två punkter där de strävar efter att alltid ligga i topp. – Vårt mål är att hela tiden vara bäst på kundservice och det är något vi pratar mycket om. Vi försöker alltid göra det där lilla extra för våra kunder. Dessutom ska våra kunder kunna nå oss hela tiden så tillgänglighet är viktigt. Vi har aldrig lunchstängt och på vardagar har vi alltid öppet till 18:00. Dessutom kan vi nås på alla kanaler – mail, telefon eller i verkstaden, säger Fredrik. Hur har verkstaden på Finspångsvägen utvecklats sedan den startade 1982? – Vår största förändring skedde 2014 när fick vi lov att bygga ut verkstaden och kunde utöka vår verkstad och förvaringsdel. Det var ett riktigt spännande år och det har blivit riktigt bra. Lite om Motor NÄSTA NUMMER KOMMER 26/4 22 NOLLELVA