Loading...
Lera 1
Lera SKÄRVOR
Lera FRANSK FÖRSKOLA
U Förskolan har ett generöst ljusinsläpp genom ve
rtikala fönster. E Med den keramiska fasaden ville man skapa en känsla av långsiktighet och stabilitet. pet och lämna utrymme för andra arkitektoniska inslag. Man valde att bryta upp byggnaden i mindre volymer för att låta dem mötas och bilda en helhet. – Förskolan är ritad för att efterlikna en samling mindre hus. Vi ville att byggnaden skulle likna en liten by och valde att skapa något som ser ut som sju små hus som går in i varandra. Vi ville också hålla byggnaderna ganska låga. Att man valde att klä förskolan i keramik har fler skäl än det faktum att arkitekterna lät sig inspireras av den lokala traditionen. – Tradition var utgångspunkten, men keramiken bekräftar också känslan av långsiktighet och stabilitet. Plattorna går i tre kulörer och det faktum att fasaden delas upp i dessa små enheter förstärker känslan av att något händer i fasaden, det är inte bara en stum yta. Den är inte stilla, utan ”VI BESTÄMDE OSS FÖR ATT LÅTA KERAMIKEN TÄCKA HELA BYGGNADEN VILKET GER EN HÄFTIG EFFEKT OCH DYNAMIK I LINJERNA.” BOGDAN ROSEN, ARKITEKT LERA #3 2017 13
Lera KONSTEN I CITYBANAN
Lera PORTRÄTTET
Lera KAKELSPANING
Lera FORM & TEKNIK
Lera A FACTORY AS IT MIGHT BE
Lera KERAMISKA FASADER
Lera KAKLAT KAFÉ I KIEV
Lera KAKELDETALJEN
Lera KERAMIKDESTINATIONEN
Lera KRÖNIKA