Lera 1
Lera SKÄRVOR
Lera FRANSK FÖRSKOLA
Lera KONSTEN I CITYBANAN
Lera PORTRÄTTET
PORTRÄTT: RICHARD LINDVALL U Restaurang Museet i
Stockholm. Q Spa i skimrande mosaik från Bisazza. E Produktionsbolaget Bond Street Film. RICHARD LINDVALL VÄLJER TRE PROJEKT Restaurang Museet. På restaurang Museet i Stockholm valde Richard Lindvall att skapa ett koncept kring utrotningshotade djur. Spa. Med skimrande mosaik från Bisazza skapades ett storslaget spa med belysning som förstärker intrycket av keramiken. Bond Street Film. Kaklad vägg ger stor effekt med små medel hos produktionsbolaget Bond Street Film. gen som presenterades speglade den klassiska stil som New England redan är så känt för. Ägaren och hans fru började själva kolla runt efter inredningar som de gillade på Pinterest och hittade restaurangerna Usine och Nazdrowje där, bjöd över mig till New Hampshire och efter en vecka skrev vi på för det första bryggeriet. Det var med blandade känslor han tog sig an det. – Där jobbar man i feet och inches, och det är lite läskigt att skicka iväg finalritningar i mått som man inte är van att jobba i. En annan sak är att jag vill kunna åka runt och besöka samarbetspartners och leta material. I Sverige besöker jag ofta leverantörer och producenter och laborerar med material. Det är både roligt och väldigt viktigt. Jag tycker inte att det finns samma detaljkännedom där som här. Det är både lärorikt och svårt att jobba i USA, men det är väldigt roligt att få ansvara för sådana här stora projekt utomlands nu. Keramiken är regelbundet närvarande i Richard Lindvalls inredningar, som ofta rör sig inom vad han kallar industriell minimalism. – I Frank Jones-bryggeriet har jag en idé om att använda liggande, glaserade plattor från en leverantör i San Francisco i olika bränningar, för att få till en yta med skiftningar, på alla väggar i inredningen. Även på restaurangerna Usine, Nazdrowje och Museet var keramiken ett viktigt inslag, precis som i det kontor han gjort åt produktionbolaget Bond Street Film. – Här på Usine kunde vi inte klä av alla bärande stålbalkar så då passade det bra att klä dem i keramik istället. Vi lyckades lösa den industriella stilen ändå, genom att kakla. Till många hantverkares förskräckelse undviker han att använda fog. – Jag använder ytterst sällan fog. Jag tycker att det är så mycket snyggare när man lägger allt kant i kant. Många hantverkare säger att fogen måste vara där, men jag har kaklat väggar som är fyra gånger fyra meter utan fog. Det funkar och det blir väldigt snygga möten. Det är en trend nu, men jag har alltid gjort så. FÖRUTOM ATT keramiken är ett hållbart och naturligt material tycker Richard Lindvall om den levande yta som reflektionerna i en glaserad platta ger. – Med keramik kan man bygga upp väldigt vackra ” Med keramik kan man bygga upp väldigt vackra fonder. Om man har en vägg som känns ganska död, vilken kan bli effekten med en målad yta, så får man en vackrare reflektion med kakel.” RICHARD LINDVALL, DESIGNER 22 fonder. Om man har en vägg som känns ganska död, vilken kan bli effekten med en målad yta, så får man en vackrare reflektion med kakel. Det finns inte så många blanka material som inte ger en spegel effekt, men keramik är ett av dem. Man får ett liv i ytan, eftersom varje bränning blir unik och det ger en väldigt fin helhet när man sätter ihop det. LERA #3 2017
Lera KAKELSPANING
Lera FORM & TEKNIK
Lera A FACTORY AS IT MIGHT BE
Lera KERAMISKA FASADER
Lera KAKLAT KAFÉ I KIEV
Lera KAKELDETALJEN
Lera KERAMIKDESTINATIONEN
Lera KRÖNIKA