Lera 1
Lera SKÄRVOR
Lera FRANSK FÖRSKOLA
Lera KONSTEN I CITYBANAN
Lera PORTRÄTTET
Lera KAKELSPANING
Lera FORM & TEKNIK
Lera A FACTORY AS IT MIGHT BE
Lera KERAMISKA FASADER
3 I Daghemmet Forfatterhuset i Köpenhamn, ritat a
v Cobe. Foto: Rasmus Hjortshøj. U Radhusen Next Door i Köpenhamn av Holgaard Arkitekter. Q Stationen Odenplan i Stockholm, ritad av 3XN. Foto: Coast Studio. R Biokraftvärmeverket Värtan i Stockholm av Gottlieb Paludan. T Billunds nya legobyggnad av Bjarke Ingels BIG. i september. Gemensamt för dessa projekt är att de strävar efter att använda keramiken för att kommunicera en tung och robust arkitektur. Man har valt keramik eftersom den bidrar till att skapa ett intryck av långsiktighet. Materialet är i linje med det arkitekten uppfattar som äkta och ärligt, framställt av naturens egna rena resurser – jord, vatten och eld. Ett annat argument för att välja den här typen av material är att den är så gott som underhållsfri. Den behåller färg och lyster över tid och regnet tar delvis hand om rengöringen. Ett annat exempel i dansk arkitektur är projektet Next Door av Holgaard arkitekter från 2011 – åtta minimalistiska radhus precis intill vattnet i Köpenhamns hamn. Som ett eko från den tidiga modernismen märker man ett stort fokus på ljus, luft, struktur och rationella system. Fasaden är, helt i linje med sina nordiska funktionalistiska förebilder, klädd i vit klinker. Klinkern i sig bjuder inte på mycket vad gäller konstnärligt uttryck, men underbygger fint projektets rationella struktur och avskalade estetik. Vi börjar nu se fler och fler byggnader med keramiska fasader liksom vi också ser en önskan att leka med färger och former i den annars stränga nordiska arkitekturen. FR A MTIDE NS FA S A D Det är tydligt att keramikens återkomst i nordisk arkitektur nu bara är i sin början; potentialen är till viss del fortfarande oförlöst. Projekten som nämns i den här texten kan dock ses som en indikation på en ny strömning i samtida arkitektur – en känsla för material, färger och fantasi som kombinerar en stram keramisk tradition och strävan efter ett ärligt uttryck med mer lekfullhet i tillvägagångssätt och estetik. KERAMISKA FASADER I RESTEN AV NORDEN 1. Sverige: Surahammars kommunhus av Eskil Sundahl från 1953. Helge Zimdals ABF-huset från 1961. 2. Norge: Villa Dammann av Arne Korsmo och Sverre Aasland från 1932. 3. Finland: Alvar Aaltos Aalto center i Seinäjoki från 1960. Kalevakyrkan av Reima & Raili Pietilä, färdig 1966. U Rune Bundgaard är arkitekt och driver det Köpenhamnsbaserade byggkonsulentkontoret Klink. LERA #3 2017 41
Lera KAKLAT KAFÉ I KIEV
Lera KAKELDETALJEN
Lera KERAMIKDESTINATIONEN
Lera KRÖNIKA