Lera 1
Lera SKÄRVOR
Lera FRANSK FÖRSKOLA
Lera KONSTEN I CITYBANAN
Lera PORTRÄTTET
Lera KAKELSPANING
Lera FORM & TEKNIK FORM & TEKNIK Med digitalt tryc
k tas imitationerna till en ny nivå. DIGITALT TRYCK Trä, tyg eller natursten – med digitalt tryck kan nästan vilket material som helst få en verklighetstrogen, keramisk imitation. Av HEDVIG ANDERSSON FÖR 10 000 – 8 000 ÅR sedan började man forma föremål av lera. Till en början lät man dem bara torka men man upptäckte snart att genom att bränna dem i höga temperaturer framställdes ett oerhört hållbart och användbart material. Ungefär 3000 år f Kr började man glasera keramiken och det är från den här tiden som de äldsta glaserade keramiska plattorna hittats. Sedan dess har materialet konstant utvecklats och man har fortsatt att utforska möjligheter med pigmentering och glasering. Möjligheten att digitalt trycka avfotograferade mönster på keramiska plattor har de senaste 15 åren satt sin prägel på tillverkning och utbud och framför allt revolutionerat möjligheterna att skapa imitationer av material med sämre tekniska egenskaper. Problemet med att imitera andra material, exempelvis marmor, i keramiska plattor har länge varit att man använt sig av ett och samma mönster för varje platta och den variation som förekommer i naturmaterial har därför gått förlorad. Under 1990-talet kom screentryck vilket innebar att man kunde framställa 12 – 24 olika mönster att använda vid ett och samma tillfälle. Man fick då en något bättre imitation än tidigare. DEN TEKNIK som idag kallas Digital ink jet och innebär att man trycker ett digitalt sparat mönster på keramiska plattor, gjorde sitt intåg för ungefär 15 år sedan, dock med tillhörande barnsjukdomar. Till en början var tekniken dyr och komplicerad och endast ett fåtal italienska tillverkare använde sig av den för att skapa imitationer. Ttots att tekniken var obeprövad och kostsam valde fl era av de stora tillverkarna att satsa på att utveckla den. För ungefär tio år sedan, i samband med den ekonomiska krisen, hade man utvecklat tekniken och gjort den billigare och enklare att använda. Detta innebar att fler av de europeiska tillverkare som hade ekonomisk möjlighet började intressera sig för tekniken och producera plattor på detta sätt. NU KAN vilket mönster som helst skannas in och tryckas och metoden säkerställer en väldigt exakt återgivning av kulörer och mönster. Med digitalt tryck är det möjligt att återskapa mönster och bilder i upp till 1 000 dpi (dots per inch) vilket ger en väldigt exakt återgivning av kulörer och naturliga skiftningar. Det blir därför väldigt svårt att skilja imitationerna från exempelvis äkta marmor. Idag fi nns därför möjlighet att skapa intrycket av natursten, terrakotta, mönster från äldre kakel och till och med trä eller tyg på keramiska plattor. E Platta i textilimitation ur kollektionen Tailorart från Kakelspecialisten. 30 LERA #3 2017
Lera A FACTORY AS IT MIGHT BE
Lera KERAMISKA FASADER
Lera KAKLAT KAFÉ I KIEV
Lera KAKELDETALJEN
Lera KERAMIKDESTINATIONEN
Lera KRÖNIKA