Lera 1
Lera SKÄRVOR
Lera FRANSK FÖRSKOLA
Lera KONSTEN I CITYBANAN
Lera PORTRÄTTET
Lera KAKELSPANING
Lera FORM & TEKNIK
Lera A FACTORY AS IT MIGHT BE
Lera KERAMISKA FASADER
Lera KAKLAT KAFÉ I KIEV PROJEKT: ORANG+UTAN URBAN
DJUNGEL Slaktare, simhallar och Sovjet – AKZ Architecturas helkaklade kafé i Kiev ledde tankarna till allt annat än vegetarisk mat, men nu har rutnätet fångat invånarnas hjärtan. Text HEDVIG ANDERSSON Bild LESHA YANCHENKOV E PROJ EKTFAKTA PROJEKT: Orang+Utan PLATS: Kiev ÅRTAL: 2015 ARKITEKTER: AKZ Architectura och Yulia Savlepova OMFATTNING: 60 m2 42 tt nät för att fånga Kievs människodjur – det var konceptet när det lokala arkitektkontoret AKZ Architectura fick i uppdrag att inreda ett vegetariskt kafé i Ukrainas huvudstad. Rutnätet skapades med vita standarplattor och mörk fog. – Kaféet ska vara som en bur i den djungel som är staden, där man fångar det smarta, urbana djuret – människan. Anledningen till att vi valde att klä hela interiören i keramik var just att vi ville ha en helt vit interiör med det här rutmönstret. Mönstret ska symbolisera ett nät som vi fångar besökaren i. Keramiska plattor var det bästa alternativet för att gestalta idén, berättar arkitekten Kirill Danyliuk på AKZ Architectura som varit ansvarig för projektet. En annan fördel med den avskalade interiören är att gästerna och maten får stå i fokus. – Staden är så full av färger och intryck och vi ville skapa en plats som bara handlar om gästen och maten. Vi ville ha fokus på det vegetariska, ekologiska konceptet på Orang+Utan och också låta besökaren bli ett färgstarkt inslag i den vita miljön, fortsätter han. Reaktionerna var inte omedelbart positiva. Den avskalade interiören och det vita standardkaklet ledde tankarna till allt annat än vegetarisk, ekologisk mat. – Responsen var till en början väldigt negativ. Många trodde att det var ett slakteri. De kopplade inte en vit keramisk interiör till ett vegetariskt kafé utan tänkte direkt på kött. Den äldre generationen tyckte att interiören påminde om Sovjettiden, eftersom de uppfattade den som standardiserad. Den vita standardplattan var det enda som fanns då, och LERA #3 2017
Lera KAKELDETALJEN
Lera KERAMIKDESTINATIONEN
Lera KRÖNIKA