Nolltretton 1
STREAMINGTIPS Guillermo del Toro’s Cabinet of Cur
iosities Netflix Mexikanska regissören Guillermo del Toro har bland annat filmer som “Pans labyrint” och “The shape of water” bakom sig. Nu står han som värd för en antologiserie bestående av åtta otäcka historier från några av skräckvärldens främsta regissörer just nu. Ett par av historierna adapterar H.P. Lovecrafts noveller, medan några andra baseras på del Toros egna idéer. – I den här antologin får varje regissör ägarskapet över sitt avsnitt. Varje avsnitt är en hel, egen värld. De bjuder dig på något sött eller något surt, du får en överraskning i varje tugga, säger del Toro om sin nya skräckserie där namn som Catherine Hardwicke och Vincenzo Natali är två av regissörerna. (TP) FILM TIPSET Shang-Chi – and the legend of the ten rings (2021) Top Gun: Maverick klockade in på i sammanhanget beskedliga 2.10 timmar. alla har blivit Mastodontfilms-mats! Text: Tobias Pettersson Foto: Scott Garfield / Paramount Pictures I tv-serien “Nilecity 105,6” fanns det en kille som hette Mastodontfilms-Mats. Han gillade mastodontfilmer som “Ben-Hur” och “Rätta virket”. Jättekul tyckte vi då, men inte längre. För nu har han tagit över hela filmbranschen. Att filmerna blir längre och längre är en trend som pågått länge. Under många år var 90 minuter den vedertagna längden på en långfilm med några enstaka undantag som då och då sträckte sig över två timmar. Filmer som var längre än två och en halv timme var ovanligt och kom man upp mot tre timmar, ja det var nästan ofattbart långt. Så långt att det gick att skämta om att det fanns en kille som hette Mastodontfilms-Mats som gillade den typen av filmer. Idag är dock var och varannan större Hollywoodproduktion en bra bit över två timmar. Några exempel från årets premiärer: • The Batman 2,55 • Jurassic World: Dominion 2,26 • Top Gun: Maverick 2.10 • Triangle of sadness 2,27 • Black Panther: Wakanda forever 2,41 • Avatar: The way of water: 3.00 Visst, “Borta med vinden” från 1939 är 3.58 så det har gjorts långa filmer tidigare också, men snittlängden måste definitivt ha ökat. Och det har även tråkigheten gjort. För det känns som att filmerna har blivit längre bara för att berättarkonsten blivit sämre och mindre effektiv. Det är oftast inte så att en tretimmarsrulle hinner säga dubbelt så mycket som en en-och-ett-halvtimmes-film, utan det är tempot som gått ner. Tiden hasar sig långsamt fram genom oändliga dialoger, stämningsskildringar, utdragna scener och onödig utfyllnad. Inget händer, förutom att ögonlocken faller ner och snarkningarna börjar. Och det smittar av sig även till tv-serier. Under den första säsongen av “Stranger Things” var avsnitten runt 50 minuter, under den fjärde snittade de på sisådär 1.20 och då har jag inte räknat in det sista avsnittet som drog iväg till hela 2.22 timmar. Världens längsta film är 720 timmar lång och har gjorts av svenska Anders Weberg. Det kan vi skratta åt idag men det är nog bäst att vänja sig. För mycket talar för att det kommer vara standardlängden för film i framtiden. Var ska Marvelkonceptet ta vägen efter “Avengers: Endgame”? Inledningen av fas 4 har känts otydlig, med svaga filmer och en massa tv-serier, menar många Marvelfans. Och nu en film med en okänd kinesisk hjälte, som osar eftergift till den kinesiska publiken. Förhoppningsvis finns det en tanke bakom de nya Marvelfilmerna som kommer klarna så småningom. Shang-Chi är en slashas som bor i San Francisco och har flytt från sin kinesiska bakgrund där han uppfostrats till mördarmaskin. Plötsligt hinner hans förflutna ikapp honom och han måste åka hem för att styra upp saker med sin familj. Och där hittar han sig själv och sin roll i tillvaron. Snygga slagsmål och miljöer och en uppiggande asiatisk känsla ger en annorlunda ton än de vanliga Marvelfilmerna. (TP) KLASSIKERN Minority Report (2002) Denna Steven Spielberg-rulle utspelar sig i en framtid där man har kommit på ett nytt sätt att få ner brottsligheten. Genom tre så kallade ”Precogs” kan polisen se framtiden och därmed stoppa mord innan de äger rum. Det är effektivt men ställer viktiga moraliska och filosofiska frågor, kan man verkligen dömas för ett brott som man inte har begått än? En som jobbar på den särskilda avdelningen är John Anderton (Tom Cruise). En dag blir han själv misstänkt när de synska personerna plötsligt förutspår att han skall mörda någon. Anderton flyr och en jakt på att bevisa sin oskuld börjar. ”Minority Report” är inte bara en spännande, och lite udda actionfilm utan är också tankeväckande. Är allt förutbestämt eller kan vi ändra ödet? (TP) NOLLTRETTON 49