Energigas 1
› Profilen – Det kommer att behövas många alterna
tiv, som etanol, biodiesel, el och på sikt kanske också vätgas. Men utvecklingen på personbilsmarknaden har blivit konstig, med stora elbilar och mindre gasbilar. Det borde vara tvärtom: gas kan driva stora fordon medan större elbilar behöver större batterier, vilket ger större miljöavtryck. Det är feltänkt ur hållbarhetssynpunkt. Mats Eklund visar diagram som tydligt pekar på biogasens miljömässiga fördelar mot andra bränslen. Han menar också att det är just inom biogas som Sverige kan spela en avgörande internationell roll. – Elektrifiering av fordon kommer att utvecklas på ungefär samma sätt oavsett vad Sverige gör, säger han. Men så är det inte med biogas. Där har vi möjlighet att göra ett globalt avtryck, vi i Sverige kan koppla ihop biogasproduktion med fordonssektorn. Vi kan också riskera att skada detta globala spår genom att låta bli. Varför är Sverige världsledande på biogas som fordonsbränsle? – Det beror mycket på svenska kommuners maktposition, som internationellt sett ” Elektrifiering av fordon kommer att utvecklas på ungefär samma sätt oavsett vad Sverige gör. Men så är det inte med biogas. Där har vi möjlighet att göra ett globalt avtryck, vi i Sverige kan koppla ihop biogasproduktion med fordonssektorn. Vi kan också riskera att skada detta globala spår genom att låta bli.” är unik. Det är en förutsättning för att åstadkomma mycket. Vi är också lyckligt lottade med i hög grad förnybar energi i elsystemet. I Sverige lönar det sig inte att göra el av biogas, däremot fordonsgas. Att den svenska gasmarknaden – och fordonsgas – är intressant märks genom alla utländska bolag som har etablerat sig här. Finska Gasum har köpt upp Swedish biogas international, Aga ägs av tyska Linde och västsvenska Fordonsgas Sverige av franska Air Liquide. Biogasmissionär på Kuba Mats Eklund har nyligen varit på Kuba som biogasmissionär. För EU:s räkning har han deMats Eklund lat med sig av sina kunskaper. Bland annat ska biogas från stora svingårdar uppgraderas till bussbränsle, och här spelar svenska aktörer en viktig roll. Svenska experter har även verkat i Sydafrika och Guangzhou i Kina. Syftet är att med satsningar på biogas bidra till att rena vatten, ta hand om avfall, få renare luft och dessutom återföra näring till odlingsmarker. – Om vi kan medverka till den minsta lilla förbättring på sådana platser, så gör vi en större insats för jordens miljö än vi kan göra i Sverige, poängterar Mats Eklund. – Här har svensk teknik och svenska företag en mycket viktig roll. s Fokus: det hållbara samhället! Sveriges största VA-mässa ANNONS Över 200 utställare på plats Scenprogram med öppna föredrag Temavandringar fyllda med kunskap Elmia VA-mässan 1/2 Arrangeras parallellt med Avfall och Återvinning Här på Sveriges största VA-mässa bygger du relationer som ger rätt förutsättningar för både dina affärer och samhället! Förregistrera dig för fri entré på elmia.se/vamassan Parallell mässa: 25-27 SEPTEMBER 2018 18 ENERGIGAS NR 2 2018 ladda hem semina eLäs och ri programmet på webben!