Energigas 1
I korthet 3 FRÅGOR TILL … … Bo Ramberg, ny proces
sledare för Biogas Väst, som nyligen tagits över av det regionala energikontoret Hållbar utveckling väst. Nu görs en storsatsning för att marknadsföra biogasen. 1 Vad innebär din nya roll? – Min huvuduppgift är att se till att Västra Götalandsregionen når sitt mål i projektet Kraftsamling biogas. Det innebär att produktionen och användningen av biogas i regionen ska bli mer än tre gånger större än den är i dag. Hur ska det gå till? – Visa på goda exempel och därmed öka efterfrågan på biogas, inte bara som fordonsbränsle utan även som energibärare och råvara i industrin. Intresset från industrin är mycket större än jag trodde när jag jobbade på Fordonsgas Sverige. Det gäller att få till ett långsiktigt affärsupplägg och visa på ekonomiska vinningar över tid. Vi ska också stötta och ta initiativ till ny produktion. 3 Vilken är den största utmaningen för biogasen? – Svensk biogas har svårt att konkurrera med billig olja eller importerad biogas. Sverige måste anpassa de ekonomiska styrmedlen till våra grannländer så att vi inte sågar av den gren vi sitter på. Vi har byggt upp ett biogaskunnande och en marknad, men nu riskerar vi att släppa den ifrån oss och låta andra länder expandera. Globalt är det naturligtvis bra att använda importerad biogas, men nationellt går vi miste om alla andra fördelar som biogasen ger i en cirkulär ekonomi. LENA LÄNDIN Gasbilar godkända i alla miljözoner Biogasbilarna kvalar in tillsammans med el- och vätgasdrivna fordon i den strängaste miljözonen i städerna. Regeringsförslag. Från den 1 januari 2020 blir det möjligt för svenska kommuner att införa tre olika miljözoner. Regeringens förslag innebär att fordon som drivs med el, biogas eller vätgas och som uppfyller Euro 6krav tillåts i den strängaste zonen. Enligt Transportstyrelsens ursprungliga förslag skulle gasfordon förbjudas i denna zon. Förslaget gäller både tunga och lätta fordon. Det innebär bland annat att bussar, last bilar, taxibilar och 4 ENERGIGAS NR 2 2018 renhållnings fordon som går på biogas får fortsätta köra i den innersta stadskärnan. I zon två tillåts lätta fordon som uppfyller Euro 5krav från 2020 och Euro 6krav för dieselbilar från 2022. Bakgrunden till de nya miljözonerna är de luftföroreningar som orsakas av bil trafiken. Enligt Trafikverket dör varje år cirka 3 000 människor i förtid på grund av vägtrafikens utsläpp. I den siffran inkluderas såväl avgaser som slitagepartiklar. Ny ägare räddar biogasanläggning Jönköping. Det schweiziska bolaget Hitachi Zosen Inova köper Jönköping energi biogas för nio miljoner kronor och tar samtidigt över driften, skriver Jönköpings-Posten. Därmed räddas den nedläggnings hotade biogasproduktionen i Jönköping. Dessutom ska bolaget investera 150–200 miljoner kronor i en ny anläggning, då den befintliga är föråldrad. Senast 2020 hoppas de schweiziska ägarna att den nya anläggningen ska stå klar. 2 Ökat stöd till svensk biogasproduktion klara konkurrensen från danska Regeringen föreslår i vårändringsbudgeten att dagens gödselgasstöd på 60 miljoner kronor utökas med 270 miljoner kronor under 2018. Utöver gödsel föreslås att även biogasproduktion från rötning av substrat som matavfall och avloppsslam, samt restprodukter från jord och skogsbruk, omfattas av stödet. Tillskottet är tänkt att hjälpa svenska biogasproducenter att producenter som har gynnats både av ett statligt stöd i Danmark och det svenska konsumtionsstödet. – Vår regering har slagit fast att Sverige ska bli världens första fossilfria välfärdsland. Biogas gjord på restprodukter och avfall har en väldigt hög miljöprestanda och är viktig för omställningen till fossilfritt. Biogasen ger dubbel miljönytta eftersom den både kan ersätta fossila bränslen och gör att vi kan återanvända näringsämnen i jordbruket, säger utbildningsminister Gustav Fridolin, i ett pressmeddelande. Regeringen kommer även att tillsätta en utredning om hur biogasens nytta som resurs tas till vara på bästa sätt och hur den kan ges konkurrenskraftiga villkor. Utredningen ska analysera marknadsförutsättningar och långsiktiga styrmedel för svensk biogas.