Energigas 1
Synpunkten Svensk hållbarhet på export S venskt e
ntreprenörskap får uppmärksamhet internationellt, inte minst inom högtekno logiska och innovativa branscher. Spotifys börsnotering i början på april är ett aktuellt exempel, men vi har många företag som gör globalt väsen av sig. Det är inte längre självklart att det är Ikea eller H&M som nämns som svenska framgångsexempel, utan lika gärna Klarna, King, Mojang eller Spotify. Här finns ett momentum som fler företag kan och bör utnyttja. Vi är bra på företagande inom energi och cleantech i Sverige, och det satsas på innovationsutveckling inom området. Nyligen kom besked från Energimyndigheten att de har ökat sitt stöd till energiinnovationer i tidig fas. Samma myndighet driver ett samarbete med innovationsmiljöer runt om i Sverige och ett initiativ som matchar svenska energistartups med storföretag. JONAS GUSTAFSSON Press- och kommunikationsansvarig på Energigas Sverige Svenska cleantechföretag och hållbarhetslösningar, bland annat i gasbranschen, har ett bra internationellt rykte. Vi har en infrastruktur i världsklass som sluter kretsloppet mellan avfall, vatten, el/fjärrvärme och biogas. Vi har en historik med bland annat ”the Swedish recycling revolution”, som gjorde ett visst avtryck för ett antal år sedan. Smart City Sweden, som är Sveriges arena för exportfrämjande inom smarta och hållbara städer, har haft över 1 700 besökare på mindre än ett år. Men våra svenska innovationer skulle kunna spridas ännu bättre över världen. I doktorsavhandlingen ”Stimulating the diffusion of environmental technologies through export” undersöker Wisdom Kanda, Linköpings universitet, hur export av miljöteknik kan stimuleras genom statligt stöd. Han har studerat både små och stora företag, i kommunal och privat regi. Resultaten visar att statliga initiativ för att främja export oftast är generella. De tar inte hänsyn till branschers specifika utmaningar. Miljöteknik är hårt reglerad och det behövs mycket kunskap om varje ny marknad som ska erövras. En policyrekommendation i Kandas avhandling är att exportstöden behöver bli mer specifika. En annan viktig lärdom är att den här typen av export är beroende av samarbeten, både nationellt och internationellt. Extra bra blir det om offentliga och privata företag samverkar. Framtidens affärsmodeller är cirkulära, biobaserade och hållbara. Sverige har ett unikt tillfälle till ökad export inom den cirkulära näringslivsutvecklingen. Men vi måste våga satsa nu för att haka på den positiva trend som Spotify och andra svenska framgångssagor har skapat. Med fler samarbeten, bättre utformade stöd och aktörer som tar helhetsansvar skulle vi kunna flytta fram positionerna ännu mer. Hur kan vi i gasbranschen förbättra våra exportmöjligheter? Hör gärna av er till oss med era bästa exempel! s ANNONS 1/2 ÅF Consult 46 ENERGIGAS NR 2 2018