Energigas 1
i omställningen till fossilfrihet. Undersökningar
visar att Sverige skulle kunna producera minst tre gånger så mycket biogas som i dag. Centerpartiet 1 På energi och klimatområdet vill vi prioritera omställningen till ett helt förnybart energisystem och en fossiloberoende fordonsflotta samt driva på för mer ambition i internationella överenskommelser för sjöfarten och flyget. Centerpartiets gröna bilbonus ger upp till 50 000 kronor för den som köper gasbil. I vår budget har vi också lagt extra pengar på metangasreduceringsstödet och infört en helt ny kretsloppspremie till biogödsel. Vi har också en miljölastbilspremie där vi ser att gaslastbilar kan komma att spela en stor roll framöver. Det finns samtidigt mycket som kan göras utan budgetpåverkan. Vi vill bland annat se en nationell biogasstrategi, ursprungsmärkning vid pumpen och en ny miljöbilsdefinition. Gasen som sådan spelar en undanskymd, men viktig roll i industrin och transportsektorn. Vi ser gärna att den betydelsen ökar och får större inslag av biogas. 2 Moderaterna 1 En konkurrenskraftig elproduktion är avgörande för Sverige. Moderaterna vill vårda och utveckla energi överenskommelsen som slöts mellan Moderaterna, Centerpartiet, Kristdemokraterna och rege ringen. Med överenskommelsen stärks svensk kärnkraft och även möjligheterna till att bygga ut det förnybara. Mer resurser kommer även att göras tillgängliga för nya energislag, och fortsatt utveckling och satsningar på förnybar energi möjliggörs. Vi ser ett stort behov av att skapa bättre förutsättningar och långsiktiga spelregler för förnybara biobränslen samt säkerställa en bred råvarubas. Detta krävs för att branschen ska våga göra större investeringar exempelvis i anläggningar för produktion av biobränslen. Därigenom kan vi också öka andelen förnybara bränslen och genom detta förstås även biogasen. 2 Kristdemokraterna Stimulera 1 investeringar i produktion och distribution av förnybara drivmedel. Vi förordar ett system med kvotplikt för drivmedel till tunga fordon. Vid offentliga upphandlingar ska det anges vilken miljöprestanda som ska uppnås, snarare än vilken typ av fordon eller bränsle som ska användas. Uppföljningen av kraven behöver också förbättras. Vi anser att handelssystemet med utsläppsrätter ska utvidgas till att omfatta även övriga transportsektorn samt andra samhällssektorer med stora utsläpp som ännu inte deltar i systemet, exempelvis hushåll, jordbruk och ickeindustriellt näringsliv. Vi vill fortsätta skatteväxla och föreslår att nedsättningarna i koldioxid skatten för diesel i gruvindustriell verksamhet tas bort. Vi föreslår också att skattebefrielsen från koldioxidskatt för torv tas bort. Vi vill ha teknikneutrala styrmedel i möjligaste mån. Gasen ska konkurrera på lika villkor med andra drivmedelsslag. 2 Sverigedemokraterna 1 Vi är oroliga för att den goda leveranssäkerhet som vårt kraftsystem har präglats av nu börjar gå i en negativ riktning. Vi vill att Sverige ska ha ett mål om ett helt fossilfritt kraftsystem och där man från politikens sida även sätter upp ett mål för leveranssäkerheten att styra mot. Elmarknaden måste i större omfattning än i dag präglas av mer marknad och mindre politik. Vi vill fasa ut de stöd som finns till solkraft och avveckla elcertifikatssystemet. Vi är positivt inställda till gas och det är också vår mening att ett nationellt samordnande av kompetens som drar upp riktlinjerna för en nationell gasstrategi bör komma till stånd. Generella regelverk för hela Sverige behöver inte nödvändigtvis vara det mest samhällsekonomiskt korrekta. Snarare kan stordriftsför delar skapas genom att investeringar koncentreras till geografiskt begränsade områden. 2 ENERGIGAS NR 2 2018 27