NG Malmö 1
“DET FINNS NÅGOT VÅLDSAMT I MANLIG BARNLÄNGTAN.”
I DE STUDIER Linda nämner visas att människor, i synnerhet unga, har en tendens att uppleva att andra har mer sex än de egentligen har. Denna oro över vad som anses normalt påverkar det sexuella välmåendet. I kombination med snedfördelning av porrförbrukandet där 70 procent av männen i studien uppger att de tittar på porr, medan 70 procent av kvinnorna inte gör det, påverkar med stor sannolikhet också förväntningar. I boken skriver Linda om ”den vansinniga sexualiteten” och att den redan vid puberteten lockar fram negativa sidor som elakhet och svartsjuka, till och med gör människor till monster. Är det sexuella begäret drivkraften för känslor som dessa? L: Jag tänker att begär och bekräftelsebehov ligger närmare varandra än många tror. Känner man ett begär efter någon eller känner man snarare ett starkt behov av bekräftelse? Och varför gör man det? Jag tror att boven till mångas dåliga mående är ett för starkt bekräftelsebehov. Mycket olycka ligger där och lurar. Tror du att internet har förvärrat begäret efter den kvinnliga kroppen, eller har det alltid varit detsamma? L: Jag tror att internet har gjort att folk inte vågar visa sitt rätta jag för varandra. Vi som är äldre har ju växt upp utan nätet, men de som är unga i dag tror jag inte är så bra på att umgås utan filter. För människor luktar ju rätt illa, har kass hy, näshår och bobbor i öronen. Och icke perfekta kroppar. Det tror jag kan vara förödande för mångas självförtroende. Och visst finns det killar som tror att sex ska vara som i porr. I SAMMA STUDIE som nämnts tidigare uppger nästan tre gånger så många kvinnor som män att de har saknat sexuell lust under de senaste 12 månaderna, och högst andel bland kvinnor mellan 30 och 44 år. Linda pratar om den kvinnliga lusten, och bristen på den, under både bokmässan och i Äktenskap. L: Jag fick idén att skriva om att sakna sexlust när jag föreläste om Suzanne Brögger på Göteborgs stadsbibliotek. Brögger var ju en av de där sexuellt utlevande 70-talskvinnorna. En av kvinnorna i publiken reste sig och sa att någon borde skriva om de som var som hon, som inte tycker att sex är så intressant. Ingen i publiken vågade eller ville fortsätta prata om det spåret. Utan det var lite som att kvinnan släppte en bomb som ingen ville ta i. Det var så laddat att jag ville skriva om det. Och jag 24 NÖJESGUIDEN | NR 10, 2019 märker ju nu när jag blir intervjuad om min bok att ALLA tar upp detta. Jag skulle vilja ställa en motfråga, varför är det så laddat när en kvinna inte vill ha sex? Män/incels blir ju rasande om en kvinna inte vill ligga med dem. Men varför blir även kvinnor provocerade? EN AV NOVELLERNA berör otrohet och var gränsen går. ”Vad var egentligen otrohet? Om frun inte ville ha sex så att mannen var tvungen att leta efter det någon annanstans, var det verkligen otrohet? Eller om frun var sjuk och inte orkade eller kunde? Att porrsurfa, var gick gränsen där?” Tror du att män biologiskt har ett annat behov av sex, eller att problemet snarare är normerna kopplade till att de förväntas vilja ha det jämt? L: Svår fråga. Jag har alltid trott att testosteronet hänger ihop med sexdriften men såg nu en alldeles ny undersökning där de hittat att oxytocin ligger bakom sexmissbruk. Men det är ju amningshormonet? Jag får inte riktigt ihop det! ZARA KJELLNERS KARAKTÄR Sonia reflekterar inte alls över otrohet när hon rör sig mellan de två männen, trots att den ena till en början verkar avguda henne. Inte heller över om hon behandlas fel eller rätt. Både Linda Skugges och Zara Kjellners böcker rymmer scener med övertramp. Där någon tar sig makten. I Manhattan är det Sonia som en natt vaknar med Diegos hand mellan hennes ben, och en annan natt av att han försöker dra ut hennes spiral. Han längtar och drömmer efter att plantera en bebis i henne, för att sedan inte vilja kännas vid den. I EN AV novellerna i Äktenskap säger teaterchefen till huvudkaraktären Bim ”Vet du vad Sandra säger? Hon säger att du inte har knullat på tjugo år” för att sedan låsa fast hennes armar, sticka tungan i hennes mun och pressa sitt kön mot hennes lår innan han går ut på scenen för att intervjua henne framför en publik. Vad är det som provocerar vissa män så mycket med en kvinna som avhåller sig från sex? L: Det hemska med den berättelsen är att det är Sandra som säljer ut huvudpersonen genom att säga att hon inte har legat på tjugo år. Varför har hon gått och snackat så? Det är också upprörande att mannen liksom tänker att han gör huvudpersonen en tjänst genom att hångla med henne. Det är även upprörande att denna scen är en av de få självbiografiska sakerna i boken. Det där hände mig. Det var fruktansvärt. ZARA BESKRIVER ATT hon i grund och botten är intresserad av att skriva om begär. Hon har läst Per Hagman och andra som skrivit mycket om dekadens och flanörer, och ville se vad som händer om man skapar en kvinnlig flanör som driver runt och drömmer om dekadens. Z: För att göra det är det ju väldigt tacksamt att placera en kvinna i en urban miljö som ständigt begär henne. Och där hon då försöker hitta sitt eget begär. Flanörens grundtillstånd är ju att finna vad den begär, men eftersom världen begär Sonia fungerar det här flanerandet inte lika friktionsfritt som det kanske gör för Per Hagman i 80- eller 90-talets Stockholm. Varför tycker du att just begäret är så intressant? – Jag tycker att det är en sådan stark rörelse som präglar livet och samtidigt är så fullständigt motsägelsefullt, som man aldrig riktigt förmår kontrollera och som alla människor är slavar under på olika sätt. Jag tycker alltid att det är mest intressant att skriva om det motsägelsefulla, eftersom jag försöker förstå det själv. Varför begär vi det skadliga, det fula? Så mycket i livet handlar om en strävan efter renhet, att bli bättre, godare, men i relationer sker ofta något annat, som med Sonia och Diego: vad är det de begär av varandra, och varför? BEGÄR KAN OCKSÅ vara nära sammankopplat med drömmar. Att drömma och längta efter dekadens är något Zara Kjellner anser är det vackraste en människa kan göra. Trots att Manhattan – porrklubben i Stockholm som blir Sonias projektion av dekadensen, kanske inte finns fysiskt i andra städer, tror hon att drömmen om liknande finns överallt. Z: Jag tror att folk sitter och drömmer om sitt Manhattan över hela världen. Drömmen om en supermodell som sitter och dricker champagne i Central Park, eller dylikt, är en sådan man kan dela. Olika representationer av dekadens. Sådana drömmar planteras konstant i oss - återigen på tal om att aldrig vara fri. Att någonting inte finns i närheten av en själv gör ju inte drömmen mindre sann. Begäret blir ju inte mindre sant fastän det från början inte var ens eget. Tror du att drömmarna planteras på samma sätt i män, eller skiljer sig förväntningarna och därmed kanske också drömmarna åt? Z: Självklart, men jag vet inte, jag är inte särskilt intresserad av maskulinitet som form, den är så stel, men jag antar att det också är ett sorts ramverk man kan träda in i. Min karaktär Diego gillar matlagning och tantrasex, han har ständigt ett behov av att kontrollera sin omvärld, att äga den, göra den till sin, kycklingen han skär i små remsor och Sonias kropp han varsamt öppnar upp. DET FINNS SÅ mycket kvar att fråga, men tiden är slut. Jag frågar Linda varför det är intressant att skriva om kärleksbrist och trasighet, om häradsbetäckare och otrohet. L: Jag tror att ämnen som kärleksbrist, lust (eller brist på sådan) och misslyckade relationer berör mer än det motsatta. Mår man bra känner man inget behov av att älta eller analysera. Däremot måste man få prata av sig om man inte mår bra i sin relation. En kvinna skrev nyligen på Instagram att hon tyckte att flera av novellerna i min bok skulle passa att ha bokcirklar om. Det var ett fint omdöme.