Maskinentreprenören 1
» I dagsläget är det i snitt fyra budgivare på va
rje anläggningsjobb som norska Trafikverket lägger ut. FAKTA men i Sverige har de ett unikt grepp om anläggningsjobben. Ännu starkare är greppen runt driftoch underhållsentreprenaderna. För att inte tala om inflytandet via Sveriges Byggindustrier i kontakterna med det offentliga. De tre största, Peab, NCC och Skanska omsätter samtliga över 30 miljarder var i Sverige (2011). Det är mer än tre gånger så mycket som det fjärde största bolaget i Sverige JM. Peab som är det 20:e största byggbolaget i Europa, och överlägset störst i Sverige, omsätter tio gånger så mycket som största utländska företaget i Sverige som är Veidekke. Det sammanfattar bilden ganska bra. Det finns konkurrens från utlandet. Men den är ännu inte precis mördande. Ett ögonkast på Norge visar ett antal mycket intressanta saker. Maskinentreprenörernas Förbund (MEF), den norska motsvarigheten till Maskinentreprenörerna i Sverige, visar att Maskinentreprenörer i Norge lyckas konkurrera bättre än svenska. Där får Skanska, NCC, Veidekke och AF Gruppen dela på cirka 17 procent av anläggningsjobben när ett www.maskinentreprenoren.se genomsnitt av marknaden räknas ut. I Norge finns också starka krafter för att forma storleken på kontrakten så att inte bara ett fåtal kan lägga bud. MEF skriver i sin senaste verksamhetsrapport att detta arbete är ett av de viktigaste näringspolitiska målen. Kontraktens storlek ska passa små, medelstora och stora. Inte bara stora. I Sverige är förhållandet det omvända. Här har Skanska, Peab, NCC, över 60 procent av anläggningsjobben. Och i Sverige finns snarare krafter för att göra kontrakten än större – eller mot fler totalentreprenader med funktionskrav, enligt Trafikverket. Drift och underhållskontraktens storlek i Sverige är inte ifrågasatt trots att det bara är de stora (inklusive Svevia) som kan och ”vågar” räkna på dessa. I Norge gör man tvärt om. Och konkurrensen förbättras varje år. MEF i Norge följer varje år upp hur konkurrensen ser ut. I dagsläget är det i snitt fyra budgivare på varje anläggningsjobb som norska Trafikverket lägger ut. Stora som små. Den senaste kvartalsrapporten visar att konkurrensen ökar mer än tidigare år. Maskinentreprenörerna i Sverige har i ett projekt byggare 1. Vinci, Frankrike. 2. ACS, Spanien. 3. Bouygues, Frankrike. 4. Hochtief, Tyskland. 5. Skanska, Sverige. 6. Eiffage, Frankrike. 7. Strabag, Österrike. 8. Saipem, Italien. 9. Balfour Beatty, Storbritannien. 10. Technip, Frankrike. 11. Bilfinger, Tyskland. 12. Ferrovial, Spanien. 13. Abengoa, Spanien. 14. Bam Group, Holland. 15. FCC, Spanien. 16. NCC, Sverige. 17. Acciona, Spanien. 18. Aker Solutions, Norge. 19. Laing O´Rourke, Storbritannien. 20. Peab, Sverige. MASKINENTREPRENÖREN 9/2014 13 Foto: Trafikverket