Maskinentreprenören 1
ledare
En tidning med vallöfte D TYCKER TILL Både regering och opposition är överens om att Sverige måste satsa mer på Infrastruktur. Att inte tro att våra EU-parlamentariker vill eller kan påverka något som är av vikt för oss. et är inte överdrivet länge sedan Malmö FF och IFK Göteborg var så bra i fotboll att lagen kunde mäta sig med de bästa ute i Europa, och ibland vinna. Malmö spelade jämnt i finalen i Europacupen mot Nottingham Forest 1979. IFK Göteborg har klappat till tyskar i UEFAcupfinalen på 80-talet. Sverige kunde konkurera. Nu är vi glada om vi får vara med i gruppspelet. Hur skulle Malmö FF och IFK Göteborg stå sig mot Barcelona eller Madrid i dag? Det har hänt mycket på de senaste 30 åren. Sverige vinner inte många matcher i Europa längre. Och då talar jag inte bara om fotboll. Det finns 20 svenska spelare i EU-parlamentet. Hur går det för dom i matchen mot Spaniens 54 spelare till exempel? Ungefär som i fotbollen, skulle man kunna säga. De spelar i olika ligor, med olika kultur och skillnad i antalet framgångar. Om massmedia och det svenska folket varit lika FÖLJ PÅ TWITTER @MicaelAppelgren intresserade av EU som av Champions League, så hade vi vetat ganska mycket om hur svenska politiker representerar Sverige. Antagligen också ställt högre krav. Men nu är intresset svalt, och därför också bevakningen minimal. Ändå är detta” spel” i EU viktigt för svensk infrastruktur och konkurrenskraft. Men det är Zlatans muskelsträckning som får rubriker – inte hur sämre infrastruktur hotar konkurrenskraften. Bästa tips till tidningen belönas med en trisslott Ring chefredaktören direkt: 08-762 70 71 www.maskinentreprenoren.se Spanien däremot har tagit både fotbollen och EU på allvar. Den infrastruktur som byggts upp i landet de senaste 20 åren med EU-stöd är imponerande. Spanien är en av de största mottagarna av stöd från EU. Sverige en av de större bidragsgivarna. Borde det vara så? Vem har fattat dessa beslut? Hur gick det till? Och varför verkar de flesta tycka att det är mer intressant om förbundskapten Erik Hamrén bytt spelsystem? Det finns dubbelfiliga motorvägar med gles trafik och i imponerande bra skick i Spanien. Tunnel på tunnel genom bergskedjor i Baskien och bort mot Galicien. Tätt med flygplatser. Bra hamnar i lägen som svensk industri bara skulle kunna drömma om. Ändå är det här inte ett land som ligger i en avkrok långt norrut. Utan mitt i Europa med både Atlanten och Medelhavet till kust. När jag bilade genom norra Spanien i somras började jag fundera. Jämför jag vägnätet där med Sveriges så blir jag minst sagt orolig. Vi har inte en chans. Hade jag varit industriledare hade jag flyttat produktionen till Baskien och Asturien. Lönerna är lägre, utbildningsnivån hög. Vädret bättre. Plötsligt känns det inte som någon slump att svensk bilindustri ligger i spillror. I Norra Spanien tillverkas dock 3 miljoner bilar om året vilket gör Spanien till Europas näst största biltillverkare. Nyligen läste jag att spansk industri ökar sin produktion mer än i Tyskland. Jag anser att EU är viktigare att bevaka än EM. Och jag tror tidningen Maskinentreprenören måste hjälpa till med det när vanlig media sviker. Se det som vårt vallöfte när du väljer vilken tidning du ska läsa. Vi ska hjälpa dig att bli Europas mest välinformerade maskinentreprenör. Micael Appelgren MASKINENTREPRENÖREN 9/2014 5