Maskinentreprenören 1
branschnytt TJECKER BYGGER FÖRBIFART STOCKHOLM De
första entreprenaderna i projektet Förbifart Stockholm är upphandlade och klara. Det handlar om tillfartstunnlar. Tjeckiska Subterra fick jobbet. Att det är ett tjeckiskt företag som fått jobbet att bygga två tillfartstunnlar i Skärholmen och Sätra för projektet Förbifart Stockholm visar att Trafikverket menar allvar med att öppna för mer konkurrens utomlands. Bolaget har erfarenhet av utlandsjobb sedan tidigar e. SKANSKA BYGGER SERVERHALL I LULEÅ ÅT FACEBOOK Det är ingen liten sak, kontraktet är värt 530 miljoner kronor. Serverhallen ska stå klar under andra halvan av 2015. Tidigare har även Påfartstunnlar till Förbifart Stockholm byggs av tjecker. NCC byggt serverhall åt Facebook. Den stod klar våren 2013. Maserfrakt får stöd från kollegor i Sverige MASKINTILLVERKARE > Trafikverkets driftområde där bland annat snöröjningen i Borlänge och Ludvika ingår, måste hitta ny entreprenör då Maserfrakt hoppat av. Skälet är att Skanskas bud är för lågt. Nu har en debatt satt igång i Sverige om hur Trafikverket organiserar sina driftsområden. Egentligen är haveriet i Dalarna ett resultat av flera problem. Ett problem är Trafikverkets olika miljökrav och dess kostnader för entreprenörerna. Högt ställda miljökrav på bilar och maskiner som kostar pengar gäller inte vid snöröjning vintertid i vissa områden. Därmed får entreprenörerna inte betalt för sina investeringar och kan inte räkna hem jobbet. Driftsentreprenören, i det här fallet Skanska, får helt enkelt leta reda på entreprenörer som inte behöver ha betalt för säga nej, för annars går det inte att få betalt för kvalitet och bra tjänster, säger Maskinentreprenörernas regionchef Mats Otterborn. – Vi har fått väldigt många samtal, alla tycker att vi gör rätt. Jag blev förvånad över uppmärksamheten, säger Maserfrakts Arne Helmersson. miljöinvesteringar, eller som tycker det är värt priset för att få häng på jobbet i framtiden. Men Maserfrakt får det inte att gå ihop, och eftersom det är ett kontrakt på endast ett år, så var det läge att sätta ner foten. – Vi har diskuterat det här med Trafikverket. Men här i vår region räcker det med Euro 3, och med de pressade priserna får vi inte betalt för MASKINTILLVERKARE > För ett par år sedan räknades den kinesiska entreprenören Liang Wengen som Kinas rikaste man. Med en enorm byggboom i ryggen lyckades han få sitt företag Sany att expandera explosionsartat. Men nu handlar det mest om en räddningsaktion av ett företag som tappat 75 procent av sitt aktievärde. Och Liang är inte längre kinas rikaste. Sany har inte lyckats konkurrera utanför Kina. Den globala marknaden fungerar inte som den kinesiska. När den kinesiska byggboomen stannade av för ett par år sedan 8 MASKINENTREPRENÖREN 9/2014 klarade Sany inte heller av att stoppa produktionen i god tid och anpassa sin personalstyrka. Istället fortsatte bolaget att producera maskiner som inte hade köpare. Snart var det fullt på gården. Bolaget blödde. Det senaste försöket att stärka kassan är att försöka få in Sany på Hong Kong-börsen. Om det fungerar är oklart, men bara i år har Sanys aktie tappat 10 procent. Aktien är inte så dyr längre, men frågan är hur bolagets framtid ser ut. Guldåren i Kina är sannolikt över för den här gången. Eftersom Sany och andra tillverkare inte slutade miljöinvesteringarna, säger Marserfrakts vd Arne Helmersson. Avhoppet är nästan en del i en fortsatt förhandling. Man kan kalla det ett inlägg i debatten. Efter Maserfrakts avhopp var stödet från både kollegor och konkurrenter stort. Även Maskinentreprenörerna stöttade beslutet. – Det är många som menar att man måste kunna ha råd att Mycket talar för att Trafikverket i framtiden måste organisera de stora driftsområdena enligt norsk modell där fler mindre aktörer kan ta jobben och skapa lönsamma och välskötta områden. Det finns flera lastbilscentraler i Sverige som skulle kunna konkurrera med de fyra stora om så gjordes. Det skulle stärka konkurrensen. Maskinentreprenörerna för en dialog med Trafikverket om att skapa mindre entreprenader som passar fler aktörer. ”Sany har inte lyckats konkurrera utanför Kina.” tillverka maskiner när nedgången kom, står det fullt med nya maskiner utan köpare. Ingen tror att det kommer att behövas tillverka något nytt som går att sälja förrän 2015. Det här är skälet till att Sany nu försöker vända sig ut mot en internationell marknad. Men det går trögt. Ute i världen heter inte konkurrenterna Zoomlion eller XCMG. Nu gäller det att kämpa mot Catepillar, Hitachi, Komatsu, JCB med flera. Detta har visat sig vara svårare än kineserna trodde. www.maskinentreprenoren.se Foto: Micael Appelgren Foto: Trafikverket Grafik: ©TOMAS ÖHRLING 2013