Maskinentreprenören 1
FAKTA UAS UAS står för Unmanned Aerial System och
innebär mätning från luften med obemannade flygplan eller helikoptrar. De mätfakta som samlas in processas sedan i en dator och beroende på behov kan man få ut en mängd olika fakta som flygfoto, ortofoto, punktmoln, markmodeller med mera. Flera av de stora byggbolagen använder redan UAS liksom de stora teknikkonsultföretagen. Ett komplett UAS-system kostar hos Trimtec 295 000 kronor. För den som inte vill investera i en drönare och programvara går det att hyra eller anlita en konsult. I och med att systemet är tredimensionellt går det att göra volymberäkningar för gruvor samt grus- och bergtäkter. När bilderna läggs samman kan systemet räkna ut placering och höjd på en stor mängd punkter i bilden. Punkterna bildar då ett så kallat punktmoln. När punktmolnet läggs ovanpå bilden fås en tredimensionell bild. Beroende på vad man ska använda materialet till kan man antingen göra en ytmodell inklusive hus, träd och annat som finns på marken. Eller så gör man en markmodell, som enbart visar terrängen. – När man arbetar med punktmolnet som FAKTA Helikopter En förarlös helikopter fungerar på samma sätt som ett UAS-flygplan med den skillnaden att den kan starta och landa vertikalt. Den kan även stå still i luften och tilta kameran, vilket gör att helikoptrar även kan användas för inspektion av exempelvis broar, högspänningsledningar och höga byggnader. Ett flygplan kan täcka ett större område på kortare tid än en helikopter. utgångspunkt kan man välja vilken och hur mycket information man vill ha med. Man väljer ut enbart det material som kunden ska arbeta med. – En markmodell kan till exempel användas som underlag för maskinstyrning. För att maskinföraren inte ska få för mycket information på skärmen, kan mätteknikern välja ut den information som är relevant för maskinstyrningen. Om man enbart visar linjer i stället för en full modell spar man även utrymme och tid vid datorbehandlingen, förklarar Witold Urbas. I och med att systemet är tredimensionellt går det att göra volymberäkningar för gruvor samt grus- och bergtäkter. Man kan även använda det vid anbudsräkning och för att ta fram projekteringsunderlag, för att få reda på exakta ytor och mängder, till exempel hur mycket material som ska schaktas bort alternativt köras till byggplatsen. Anders Busck på Peab har insett möjligheterna med den nya tekniken och startat en avdelning inom byggföretaget som heter Peab Air. – Det är bara fantasin som sätter stopp för vad du kan göra med den här tekniken. Vi har hållit på ett tag nu men hittar hela tiden nya användningsområden. Det började med att vi ville använda tekniken i anbudsskedet. Att kunna se hur området ser ut just TEKNIKNOTISER Koppla bort motvikten På Komatsus 50-tonnare SK500LC kan den 8,6 ton tunga motvikten kopplas loss av en person, genom att fyra bultar skruvas bort. Därefter sänks motvikten till marken med hjälp av hydraulik. Motvikten ska enkelt kunna monteras av för att minska vikten vid transport av maskinen så att en standardtrailer kan användas. Det gör även att ingen dispens för övervikt behövs. LLöstagbar www.maskinentreprenoren.se ar mom tvit kt.t Energisnål bod Skanska Maskin har köpt energismarta arbetsbodar från Zenergy AB. Väggarna består av Zenergy ZIP-paneler som är ett högisolerande material i sandwichkonstruktion med en isolerande kärna i mitten. Energibehovet ligger på endast 53 kilowattimmar per kvadratmeter och år, vilket enligt tillverkaren är under byggnormen för permanenta byggnader. Zenergy ZIP-panelen är helt oorganisk och kan därför inte mögla. Den håller brandklass A1 Skyddsruta för hjullastare Hammerglass har tagit fram ett system med okrossbara rutor för Volvos hjullastare. Rutorna, som ska skydda mot sprängsten från odetonerat sprängmedel, består av en 12 millimeters ruta fastbultad i en kraftig stålram. Rutorna är RABS-klassade vilket betyder att dom står emot en explosion av 3 kilo TNT på 3 meters håll, en tung projektil i 450 kilometer i timmen samt 70 yxhugg. Rutan och stålram kan antingen fås som tillval på nya maskiner eller eftermonteras på befintliga maskiner. MASKINENTREPRENÖREN 9/2014 65 nu i stället för att använda någon gammal bild. I kalkylskedet ger det en bra översikt. Och för mängdberäkning av massor kan man beräkna väldigt stora ytor på kort tid, säger Anders Busck. Christian Voelkerling på mätkonsultfirman Tecting AB menar att den stora fördelen med UAS är att man snabbt och enkelt täcker stora ytor. – Det är väldigt tidseffektivt. Vi hade ett jobb där en deponi skulle kontrollmätas. Året före hade det tagit kunden två veckor att mäta den manuellt. Det tog oss två timmar att flyga, berättar Christian. Han ser även fördelar vid volymmätning. – Visserligen är noggrannheten större för varje mätpunkt vid manuell mätning med totalstation eller handburen GPS. Men med UAS går det att mäta så många fler mätpunkter att den volym som räknas fram blir mer exakt. av det aktuella projektet visa entreprenören om beställarens underlag stämmer överens med verkligheten. Men man kan även ha nytta av det när jobbet är gjort. Christian tar som exempel en yta där ett villaområde ska byggas. – Om man gör en första flygning vid projekteringen, sedan en när skogen avverkats, en när matjorden tagits bort och en när berget är bortsprängt, då får man en väldigt tydlig dokumentation av projektet. Christian menar även att metoden kan ge bättre säkerhet. Vid mätning av en bergtäkt behöver ingen människa gå nära slänter och vid en väg behöver ingen ut i vägen. – Det enda stora problemet med UAS är Transportstyrelsens regelverk. Det finns restriktioner för flygande farkoster i närheten av flygplatser. Det betyder i princip att ingen kan flyga en drönare i Stockholm eller Göteborg. Där önskar jag att man kunde hitta en lösning. Annars är det en utmärkt metod, understryker Christian Voelkerling. Lars-Olof Tandberg Teknikredaktör