Maskinentreprenören 1
När deen senae ste låågkog njuj nktur slol g mmg
ot o skogssg idaadai n kn ände Pe eter att t det beehövdesd nåågotg kompllmpp ememem ntn till sskogsmam ski n bleve geennereralimpoortör r ffrfr ör kini esi att ha bnb ess skas Liug ugo gonggong. FAKTA Ålder: 58. Bor: Hammarö, Karlstad. Familj: Fru och fyra barn, fem barnbarn. Utbildning: Fordonsmekanisk och lantbruksskola. Fritidsintressen: Allt inom bilar och båtar. – Vi ser till att det finns service där våra kunder finns. Ofta är det verkstäder som vi jobbar med på skogsmaskinsidan. Det händer även att vi låter en kunds tidigare verkstad bli servicelämnare. Många gånger kan det kännas tryggt att behålla den verkstad man är van vid, säger Teuvo Vanha. Cywert Jansson är maskinförare hos Dellenbygdens Kross AB. Han jobbar med krossning av metall på smältverket Vargön Alloys. Sedan två år kör han en Liugong 936Lc bandgrävare som han matar en kross med. – I och med att jag matar en kross hela dagarna så får maskinen bekänna färg. Den har gått 3 000 timmar på två år och jag har svårt att se något negativt med den. Vi har bytt en hydraulpump men det kan hända oavsett märke. Det enda jag kan tänka mig är hytten, den är inte lika tyst som på en Volvo eller en Hitachi. Sedan var stolen rent ut sagt skit när maskinen levererades, men Peter kom ut med en ny luftfjädrad stol efter någon vecka, så det blev bra, säger Cywert, som tycker att maskinen är både stark och stabil. Peters Lastmaskiner har sålt 200 kinesiska maskiner från Liugong i Sverige på tre år. Hur det går för det kinesiska märket i framtiden återstår att se. Att ägare till stora maskiner som matar en kross är nöjda är kanske inte så konstigt, eftersom prisskillnaden 24 MASKINENTREPRENÖREN 9/2014 i kronor på en maskin i den här storleksklassen (36 ton) är betydligt större än på mindre maskiner. En sak som ingen riktigt vet än är vad andrahandsvärdet på en Liugong är. Hur kommer dom att åldras? – Vi kan bygga upp ett bra andrahandsvärde genom att visa att service och eftermarknad fungerar, säger Peter. I och med att Liugong och Peters Lastmaskiner säljer på det låga priset så är man beroende av de låga kinesiska kostnaderna. Men de senaste åren har kraven på högre löner ökat i Kina, i takt med att arbetarna får det bättre och levnadsstandarden stiger. – Det är klart att om lönerna stiger så blir maskinerna dyrare och svårare att sälja. Men på de tre år vi har sålt Liugong har kvaliteten utvecklats otroligt mycket. Kan de fortsätta den utvecklingen tror jag att det ska gå att sälja maskinerna även om priserna stiger, säger Peter Carlsson. – Men även i Kina kommer det inbromsningar i ekonomin nu. Man tvingas permitera folk och då tror jag inte att lönerna fortsätter att skena som dom gjort. Sedan ligger Liugongs fabriker på landsbygden, och där har löneutvecklingen varit betydligt lägre än i storstäderna. Vi får se hur det utvecklar sig. Text: Lars-Olof Tandberg Foto: Fredrik Karlsson www.maskinentreprenoren.se kkinnererna.n Det lt ledde tilll