Maskinentreprenören 1
vintage Mångsidig gaffeltruck var även hjullastar
e VINTAGE #24 > Phil LaTendresse på företaget LaTendresse Manufacturing i L´Anse, Michigan i USA, utvecklade maskinen Cary-Lift (bära-lyfta) 1949. Det sades vara världens första terränggående gaffeltruck med förlängd räckvidd. Cary-Liften hade flera fördelar jämfört med gaffeltruckar med vanlig bomkonstruktion. Förutom vertikala lyft, kunde den även röra gafflarna framåt och bakåt när maskinen stod stilla. Gafflarna kunde således placeras för att lyfta eller ställa ner laster utan att maskinen stod på ett plant underlag. Dessutom hade föraren väldigt bra överblick över arbetet eftersom lyftarmarna var monterade bakom hytten. Om maskinen kört fast i lera gjorde konstruktionen att den ta sig loss genom att lyfta sig själv på gafflarna. Cary-Lift kunde förutom med standardgafflar även fås med roterande gripskopa, aggregat för repslinga eller timmergrip. Andra redskap var olika typer av skopor, snöplog och snöblåsare, hanterare 74 MASKINENTREPRENÖREN 9/2014 av byggskivor, schaktblad med mera. Två redskap stack ut från övriga. Den ena var en roterande stolphanterare. Med den kunde en Cary-Lift plocka upp en stolpe, transportera den horisontellt, vända den vertikalt för att kunna doppa den i en behållare med impregnering, och sedan vända den 180 grader för att doppa andra änden. Den andra var en så kallad motordragare. Den kunde dra motor och transmission ur en bil som en enhet. Dessutom drog den bort kylaren och sätena, allt på 90 sekunder. Sedan bars resten av bilvraket till pressen med hjälp av gafflarna. Hjullastarversionen av Carry-Lift döptes till Cary-Shovel (bära-skovel). Super 20-seriens modell 204A kallades ”den enda hjullastaren med hydraulisk främre räckvidd”. Den var utrustad med en skopa på 2,3 kubikmeter och lanserades 1961. Serien Super 70 kom 1962 och hade en skopa för lätta material på hela 20 kubikmeter (se bilden). Alla Cary-Shovels hade bottentömmande skopor. Mr. LaTendresse sålde tillverkningsoch marknadsföringsrättigheterna till Pettibone 1951, och Pettibone fortsatte tillverkningen i L´Anse. Fabriken döptes om till Pettibone Michigan och flyttades till Baraga i Michigan 1957. I dag tillverkas Cary-Liftar, Extendo teleskoplastare samt Speed-Swing lastare och kranar på anläggningen. Av: Thomas Berry, Historical Construction Equipment Association FAKTA HCEA Historical Construction Equipment Association (HCEA) är en ideell organisation för att bevara maskinhistoria. HCEA finns i Bowling Green, Ohio i USA, där det förutom ett museum för anläggningsmaskiner även finns ett arkiv för foton, böcker, broschyrer, instruktionsböcker, med material från hela världen. På www.hcea.net finns mer info. www.maskinentreprenoren.se