Maskinentreprenören 1
Fö srsta bildebild n på Liugongs nya H-serie som
kommer i böran aav 202 15. Enligi t Liu För jan aandel av världssmarknanaden för hr ju Kina var mar ma kn dadsande d len 18,4 4 procent. ugong haade företaget under 2013 en ullastare pe å 12,4,4 prp ocent.t. I FAKTA Grundat: 1958. Omsättning: 13,8 miljarder kronor (-13). Anställda: 12 000. Tillverkade maskiner: 43 000 (-13). Maskiner: Hjullastare, bandgrävmaskiner, bandschaktare, hyvlar, skidsteers, grävlastare, asfaltläggare, vältar, mobilkranar, gruvtruckar med mera. för länge för då stannar all annan verksamhet också. Förr eller senare blir det fel på en maskin, oavsett märke. Det har inte varit mer fel på den här än på våra andra maskiner, konstaterar Hans Ledin. – Peters Lastmaskiner har ställt upp och gett snabb hjälp då det behövts. När man har ett udda märke så är det extra viktigt att ha en leverantör som ställer upp, eftersom det kan vara svårt att veta var man kan få service eller få tag på reservdelar. Med ett traditionellt märke som till exempel Volvo finns det flera möjligheter att hitta service och reservdelar. Vad gjorde att ni bestämde er för att prova en grävare från Liugong? – Framför allt var det för att vi känner Peter och att han är lokal. Vi har köpt mycket begagnat av honom genom åren och vet att vi kan lita på honom och att han sköter servicen. Sedan var det naturligtvis priset. – Jag inser att man inte kan få allt med ett pris som är så mycket lägre. Men skillnaden mot de traditionella märkena är så liten att det inte betyder något för oss. Samtidigt tycker jag att Liugong lite oförtjänt fått en negativ stämpel som ”Kinamaskin”. Men faktum är att en Volvo ju är en ”Koreamaskin” och en Hitachi 20 MASKINENTREPRENÖREN 9/2014 är en ”Japanmaskin”. Vi producerar ju inte mindre för att vi har en Liugong. Vore det så skulle vi inte haft kvar den i två år, konstaterar Hans Ledin. Peter Carlsson sticker inte under stol med att han använder ett lägre pris som försäljningsargument. – På hjullastare är vi runt 50 procent billigare än de etablerade märkena. På grävmaskiner ligger vi 30–40 procent billigare. Det är stor skillnad när beställarna pressar priserna och dieselpriset bara stiger. Då måste man som maskinägare titta på kapitalkostnaderna och se vad man kan dra in på, understryker Peter. Men hur kommer det sig att en kinesisktillverkad maskin med till stor del samma komponenter som en maskin tillverkad i väst kan vara så mycket billigare? – Tillverkningskostnaden är fortfarande mycket lägre i Kina. Där tjänar en industriarbetare cirka 5 000 kronor i månaden. Då får man 4-5 man för en svensk lön. Men det är i dag, ingen vet hur det ser ut om tio år, säger Peter. Men det är inte det enda svaret. Nyligen har Liugong invigt en ny fabrik bredvid den ursprungwww.maskinentreprenoren.se