AMES 1
KRÖNIKA Johanna Palmér Styrelseproffs och friståe
nde debattör INSTÄNGD INNOVATION DÖDAR KREATIVITET Ordet innovation måste ha en topplacering i tävlingen om mest använda ord i affärslivet. Kanske att det snart även kvalar in till floskeltoppen. Minsta lilla förändring kan bli en innovation i språkbruket idag, från nytt kaffe i automaten till en ny dator. Det är synd att det är så, för det vattnar ur ett i grunden värdefullt ord och naturligtvis, ett ohyggligt värdefullt fenomen. Innovation ökar inte bara i språkbruket, utan fenomenet innovation ökar också i styrka och närvaro i verksamheters ledningsgrupper och strategiska processer. På 1980-talet pratade alla om kvalitetssystem, idag pratar ”alla” om innovationssystem. Ledarskap av idag behöver uppmuntra och ta innovationsarbetet på stort allvar, lika stort allvar hygienfaktorerna HR, hållbarhet och kommunikation. Kvalificerade gissningar säger att år 2027 är innovation inneslutet i alla våra affärsoch ledarskapstekniker. Innovation är dock svårfångat, precis som Aladdins ande i oljelampan. Många kan peka ut en innovation, men färre vet hur man får den att komma till stånd. Innovation är också mycket nära sammankopplat med organisationens ledarskap och kultur. En stängt och sluten kultur där fritt och kreativt tänkande dämpas, ger sämre innovationsförmåga. Ett sätt att skilja en innovation från vanlig kreativitet eller uppfinningar är att en innovation ska vara kommersiellt gångbar, någon ska vilja betala för den. Den ska också innehålla något originellt och i princip nytt av betydelse, men det kan vara inom vilket område som helst. En innovation kan uppstå i verksamhetens processer, affärsmodell, produktutbud, service eller varumärke. Mest resurser spenderas för innovationer inom produktoch tjänsteutveckling, men det är faktiskt i övriga delar som man får störst avkastning per investerad krona. Vissa innovationer är så nytänkande att de tar sikte på något som kunden inte ens visste att man ville ha. Ett klassiskt exempel på det är T-Forden. Henry Ford sa något i stil med att ”om jag hade frågat folket vad de ville ha, så hade de svarat en snabbare häst.” Andra innovationer handlar om affärsmodeller som helt förändrat förutsättningarna (”disruptat”) en bransch, som streamad musik, platta möbelpaket eller för att ta ett dagsaktuellt exempel – sjukvård levererad på ett helt nytt sätt. Innovationsarbete behöver inte vara en blixt från klar himmel. De flesta företag uppnår innovation genom ett strukturerat och träget arbete med modeller och resurser för idégenerering. Strukturer dödar inte kreativitet, de kan hjälpa att sortera kreativitet. Och innovation måste inte vara utanför boxen, det kan finnas innovationer gömda innanför boxen, som dessutom kan ge bättre avkastning per krona. ® KOMPLETTA SOLCELLSLÖSNINGAR ENLIGT DINA ÖNSKEMÅL OCH BEHOV! Att investera i solenergi är bra – både ur ekonomisk och miljömässig synvinkel. Vi har lång erfarenhet av att leverera kompletta lösningar med hög kvalitet och vi finns med under hela resan. Från idéstadiet till färdig produkt! Många av våra kunder är återkommande. Just nöjda kunder är en drivkraft för vårt kvalitetsarbete. Låt Gridcon bli din samarbetspartner vid ditt nästa projekt! Läs mer på gridcon.se eller ring 011-16 50 00. 20