AMES 1
Detta är ett redaktionellt samarbete med Näringsl
iv och tillväxt, Linköpings Kommun. insatser och ständiga förbättringar vi som kommun arbetar för, kan bidra till fortsatt tillväxt och framtidstro. Här kommer även arbetet med platsvarumärket att spela in, för att bättre spegla den positiva grundsyn näringslivet har på framtidsstaden Linköping.”Den 23 september presenterades också resultatet från Svenskt Näringslivs attitydundersökning Lokalt Företagsklimat, där Linköping i det sammanfattande omdömet klättrade starkt och nu landade på en 6:e plats i kommungruppen större städer. Dialog och samverkan Den positiva andan visade sig även under den näringslivsdialog kommunen bjöd in till i slutet av augusti. Syftet var att fånga upp behov och att se till att satsningar och åtgärder skapar så stor nytta som möjligt för företagen. Deltagarna var eniga om att dialog, samverkan och gemensamt ansvar är lösningen för långsiktigt hållbara verksamheter. Många uppskattade också kommunens engagemang och lyhördhet. ”Coronakrisen har förändrat förutsättningarna för många, men det fi nns en stor hoppfullhet och framtidstro hos företagen. En vilja att gemensamt lösa problem. Det ska vi ta vara på”, säger Louise. Fog för framtidsstaden Pandemin har lett till att fl era radikala förändringar genomförts på kort tid. Några av dem kan vara värdeskapande även efter Corona. ”Näringsliv och tillväxt har fått ett strategiskt utvecklingsuppdrag från kommunstyrelsen, att utreda vilka åtgärder som eventuellt skulle kunna permanentas”, berättar Louise Felldin. ”Vilka är viktigast? Vilka ska vi jobba vidare med? Det ska bli spännande att se vad vi lärt oss och hur det kan användas.” På frågan om Coronafebern, som lamslog näringslivet i början av året, har gått ner, svarar Louise bestämt ja. ”Vissa branscher och enskilda företag har det fortfarande tuff t, men paniken är över och den generella oron har dämpats. Jag har gott hopp. Linköping har defi nitivt fog för att ta positionen som framtidsstaden!” Linköpings strategiska näringslivsråd Näringslivsrådet i Linköpings kommun är en arena för samtal mellan kommunens politiska ledning, de förvaltningar som har störst inverkan på näringslivsklimatet och, naturligtvis, representanter för Linköpings näringsliv. Rådet träff as fyra gånger per år och inledde sitt arbete i augusti 2018. I rådet ingår förutom kommunens representanter – Företagarna, Östsvenska Handelskammaren, Svenskt Näringsliv, Lantbrukarnas Riksförbund, Linköping City samverkan, Fastighetsägarna, Linköpings Universitet, ALMI och Linköping Science Park. Linköping Kommuns Näringslivsprogram – Hållbar Näringslivsutveckling Näringslivsprogrammet antogs av kommunfullmäktige i december 2019. Programmet är ett strategiskt verktyg med målet att hela kommunen skall bli delaktig i och ta ansvar för kommunens arbete med näringslivsutveckling. Programmet är indelat i fem fokusområden; Attraktivt och levande, Hållbart och resurseff ektivt, Innovation och entreprenörskap, Kunskap och kompetens samt Service och bemötande. Läs mer på linkoping.se och businesslinkoping.se 25