AMES 1
KRÖNIKA TEXT: TOMAS TRÄNKNER FOTO: PRESSBILD Toma
s har 30 års erfarenhet av marknadsföring, både digitalt och genom en bakgrund som marknadschef. Han driver idag företaget Slipsten Marknadsutveckling och är en flitigt anlitad poddproducent, föreläsare och digital strateg. BLI EN VINNARE MED SEO OCH CONTENT MARKETING Den som skapar intressant innehåll och publicerar det på ett sätt som Google gillar kommer att få fler affärer. Det är kombinationen av content marketing och sökmotoroptimering som maximerar effekten. Det handlar om att fånga intresset hos rätt målgrupp och att lägga ner rätt arbete på rätt saker. I podden Entreprenörsdriv avsnitt 434 mötte jag SEO experten Pontus Karlsson på företaget Pineberry. Han menar att Google kan ge dig fler kunder, men det kräver sökmotoroptimering (SEO). Vi pratade om varför SEO är så väsentligt inom digital marknadsföring och vad som är viktigast att tänka på inom SEO. Den här artikeln är en sammanfattning av det vi pratade om och mina egna tankar kring detta. Själv publicerar jag innehåll som poddavsnitt, filmer, livesändningar, artiklar i tidningar, på min hemsida och på LinkedIn. Det är min marknadsföring och mitt varumärkesbyggande – content marketing helt enkelt. Men räcker det med att bara publicerar rätt innehåll? Kommer min målgrupp att hitta mitt innehåll? Skapas verkligen det värde som jag vill av det jag skapar och lägger ner tid på? Faktum är att jag inte tänkt så mycket på att optimera min digitala närvaro på nätet. Så länge det finns en bransch med ett välkänt sökbeteende så behöver alla verksamheter jobba med sökmotoroptimering. Varför? Jo för att det ger leads, det bygger ditt varumärke och 26 det ger dig kunder. Sökmotoroptimering handlar om att få webbsidor att synas på Google. Fyrtio till sextio procent av all trafik till en webbplats kommer från Google, som har nittiosju procent av sökmarknaden. Därför behöver jag jobba med sökmotoroptimering för att mitt innehåll skall hittas. Det finns en stor potential att synas som många inte utnyttjar. Den som är vinnare är den som skapar bra innehåll och jobbar med sökmotoroptimering. Många anser att sökmotoroptimering är den mest kostnadseffektiva marknadsföringen du kan göra. Sökmotoroptimeringen skapar data och dessa data blir värdefullt för beslut om marknads- och säljinsatser. Gör så här för att komma igång med sökmotoroptimering 1. Begränsa dig och ta bort så mycket som möjligt - du kan inte bli synliga på allt. 2. Gör en sökordsanslys. Hur många söker efter ett specifikt ord? Var finns min marknad och mina potentiella kunder? Vilka sökord är det som finns? Vilka nyckelord använder konkurrenterna? 3. Är det någon som söker på dina sökord eller är det något som du bara tror. Använd Keyword planner i Google Adwords för att kolla vilka sökord som används. 4. Funderar på vilka sidor du behöver ha på din hemsida som svarar mot det existerande köpbeteendet. Det måste finnas något att hitta, och sedan ett sätt att hitta det på. 5. Rita upp en karta över din webbplats. En sida på din webbplats skall synas på ett specifikt sökord. Det gäller att skapa en specifik sida för en specifik tjänst/ sökord. 6. Står du inför att starta en ny domän så bygg alla dina sökord från den snarare än att skapa flera domäner för de olika sökorden. 7. Se till att det är så få klick från huvudsidan som möjligt, då kommer webbsidan att rankas högre. 8. Titta på de olika elementen på sidan som rubriker och text. Title bör innehålla sökordet. 9. Skriv texten naturligt och inkludera sökordet. Tänk efter vad mer man kan söka på och varianter av sökordet och inkluderar dessa varianter i texten. 10. Textens längd spelar roll. Ju mer innehåll du skapar ju mer förstår Google vad det handlar om. Men det är alltid bättre att skriva något än inget. 11. Börja blogga regelbundet, även om det inte blir så ofta. Den stora nyttan med blogg är att bredda dina sökord. Det tar tid men resultatet gör att du driver trafik till din hemsida organiskt utan att betala för klicken. 12. Duplicera inte innehåll som gör att det finns på flera ställen. Google nedvärderar det. Ett vanligt fel är att skapa en sida för alla tjänster man har, eller att skapa många av sidor för alla tjänster man har. Det leder till internkonkurrens på webbplatsen bland de olika sidorna. Google blir förvirrad och kan inte utläsa om du är en värdefull källa eller inte. Om du har förmånen att ha ett domännamn som ditt sökord så kommer Google ranka det högre. Det kallas Exact Match Domain (EMD). Men det kräver så klart att du har webbsidor på domänen som är intressanta. Det viktigaste är inte rätt domännamn, det viktigaste är att du jobbar med ditt varumärke och bygger en styrka i domänen. Det kan vara värt att ta hjälp med SEO. Fråga din webbyrå hur de kan hjälpa till. En del är riktigt duktiga, men de flesta är generalister och inte experter på SEO. I det läget kan det vara bättre att anlita SEO experter som t.ex. Pineberry. Det viktiga är att du ser över din hemsida regelbundet. Hur mår den? Hur ser besökarstatistiken ut? I bästa fall kommer din hemsida bli en motor som skapar nya affärsmöjligheter åt dig tjugofyra timmar om dygnet. Lyssna på poddavsnitt #434 så får du ännu fler anledningar till att börja tänka på SEO. ®