AMES 1
Sju månader med Corona - Vi tar tempen på Linköpi
ngs näringsliv Pandemins utbrott i början av året skapade oro i många led. Linköpings näringsliv var inget undantag. Sedan dess har kommunen genomfört en rad åtgärder för att dämpa de negativa eff ekterna. Hur mår företagen idag? Har febern gått ner? En färsk undersökning ger viktiga – och glädjande nog mest positiva – svar. Redan i slutet av mars genomförde Näringsliv och tillväxt en första enkät till näringslivet i Linköping. ”De svar vi fi ck då tydde på att nära ”panik” rådde inom vissa branscher. Många såg framför sig att de skulle få stänga ner”, säger Erik Åqvist, enhetschef på näringslivsstaben. För att snabbt kunna formulera och skapa stödinsatser satte därför det strategiska näringslivsrådet in extra möten. Under den mest akuta fasen träff ades rådet varje vecka. Parallellt genomfördes ytterligare två enkäter under senvåren för att följa utvecklingen. ”De var viktiga verktyg för att kunna prioritera rätt åtgärder utifrån företagens situation i Linköping, menar” Erik Åqvist. ”Det gjorde också att vi kunde följa utvecklingen över tid.” Ett program med intentioner När den tredje undersökningen gjordes i maj hade företagen fått bättre överblick och delvis förbättrade utsikter framåt. Mycket tack vare de statliga krispaketen, men lokala stöd har också gett eff ekt. På kort tid genomförde Linköpings kommun en mängd åtgärder med tydlig utgångspunkt i näringslivsprogrammets fem fokusområden. ”Det är ett strategiskt program som tagits fram i bred politisk överenskommelse. Vi har hela tiden strävat mot att insatserna ska följa programmets långsiktiga intentioner och samtidigt underlätta på kort sikt”, säger Louise Felldin, näringslivsdirektör. Stödåtgärder i fokus Service och bemötande var kanske det mest självklara fokusområdet under de första kritiska månaderna. Kommunen utökade sin företagsservice, 24 snabbade upp handläggningen för en rad ärenden, och påskyndade betalningar till sina leverantörer. Ett annat fokusområde som legat till grund för stödinsatser är Attraktivt och levande. Kultursektorn har fått hyressubventioner och tillfälligt distributionsstöd för att hitta nya möjligheter. Idrotten har fått bidrag och anstånd med avgifter. Caféer och restauranger har fått uppskov med avgifter och markupplåtelser. Många har också fått generösare uteserveringstillstånd. För butiksägare har möjligheten att ställa bord utanför sina lokaler, underlättat försäljning. Hållbart och resurseff ektivt Som stöd för bygg- och anläggningsbranschen och fastighetsägare har kommunen tidigarelagt fl era planerade investeringar, både byggprojekt och samhällsbyggnadsprojekt i form av trafi ksystem, vägnät, cykelvägar och kollektivtrafi kåtgärder. ”Vi har många engagerade entreprenörer i kommunen, som vill vara delaktiga och bidra till omstruktureringen och stadens fortsatta utveckling. Och de vill göra det hållbart och resurseff ektivt, helt i linje med näringslivsprogrammet”, säger Louise Felldin. Omställning pågår Louise lyfter även innovation, entreprenörskap och kompetensförsörjning som viktiga fokusområden under krisen. ”Det handlar mycket om omställning. Dels hur vi som kommun kan bidra till att företagen kan ställa om till att bli mer resurseff ektiva och hållbara. Dels om kompetensutveckling för människor som behöver det. Samtidigt ska vi ta hand om de idéer och företag som växer fram i en sådan här tid. Som en del i det uppdraget har Linköpings kommun gett ökade resurser till Nyföretagarcentrum, för att kunna hjälpa nyföretagare genom krisen och för att stimulera nya aff ärsidéer. Uppföljande undersökning Under augusti månad – sju månader efter pandemins utbrott – gjorde Näringsliv och tillväxtstaben en uppföljande undersökning. Totalt intervjuades 509 Linköpingsföretag i olika storlekar och från olika branscher. Undersökningen genomfördes av Sifo/Kantar. Resultatet visar att vartannat företag har en minskad omsättning jämfört med förra året, majoriteten av dessa med upp till 30 procent. Fyra av tio intervjuade företag har gjort förändringar i personalstyrkan. De fl esta (84 procent) i form av korttidsarbete, medan 31 procent har varslat personal. Mindre företag har drabbats betydligt hårdare än större. ”Om vi ser det från den ljusa sidan har hälften av företagen i Linköping kunnat bibehålla eller till och med öka sin omsättning, trots en global pandemi”, menar Erik. Hög uppskattad förmåga Även bland frågor som rör företagens uppskattning om framtiden fi nns positiva tecken. En fjärdedel av de tillfrågade har redan avslutat korttidsarbete, och 39 procent förutspår att de kan avsluta under årets tredje kvartal. Sex av tio företag uppskattar sin förmåga att upprätthålla verksamheten under fortsatt pandemi som hög. Siff ran är högst bland större företag. Endast fem procent av de tillfrågade företagen uppskattar förmågan som låg. ”Påverkan av krisen har sammanfattningsvis ännu inte blivit så stor som vi först befarade”, säger Erik Åqvist. Det beror till del på att Linköping har en bred näringslivsstruktur med en lägre andel arbetstillfällen i de nationellt värst drabbade branscherna. Det innebär inte att våren varit någon dans på rosor, sett ur ett näringslivsperspektiv, tvärtom. Men vi har i Linköping kommit förhållandevis väl undan sett till pandemins konsekvenser.” Nära idealet De sista frågorna i Sifo/Kantars undersökning handlade om Linköping som plats. Här svarar två av tre att de är nöjda med förutsättningarna för att driva företag i Linköping. Nästan varannan anser att dessa är nära idealet. ”Företagens uppfattning om hur Linköping är som plats har knappt fl yttat sig sedan sommaren 2019”, säger Erik Åqvist. ”Det är väldigt glädjande. Att det fi nns en stark tilltro och stolthet till staden är grunden för att de