Energigas 1
Profilen NAMN: SVANTE AXELSSON ÅLDER: 59 ÅR GÖR:
NATIONELL SAMORDNARE FÖR ETT FOSSILFRITT SVERIGE BAKGRUND: HÖGSKOLEADJUNKT I MILJÖEKONOMI OCH 16 ÅR SOM NATURSKYDDSFÖRENINGENS GENERALSEKRETERARE FAMILJ: FRU OCH TRE BARN BOR: UPPSALA KÖR: FORD FOCUS ETANOL PÅ NATTDUKSBORDET JUST NU: ”TVÅ SYSTRAR” AV ÅSNE SEIERSTAD ”Jag vill öka tempot i klimatarbetet” Sverige ska bli världens första fossil fria samhälle. Svante Axelsson är mannen som ska visa vägen och skapa action i klimat arbetet. – Biogas är det bästa fossilfria drivmedlet, men inte i city. Den stora marknaden är de regionala transporterna, bussar och lastbilar som kör långa sträckor, och som exportvara till Europa, säger han och framhåller även biogasens nytta för sjöfarten. Text: Lennart Lundquist Foto: Malin Hoelstad S vante Axelsson är sedan förra året utsedd av regeringen till att samordna Sveriges resa till att bli världens första fossilfria välfärdssamhälle. Målet är ett klimatneutralt Sverige 2045. – Jag tror att det blir tidigare. Politikerna under skattar vilken potential det finns i teknikutvecklingen. Vi står inför ett tekniksprång – och det kommer att gå fort nu. För att lösa det största problemet – att få transporterna att bli fossilfria – ser han elbilar som ”huvudspåret” för våra städer. Samtidigt pekar han på biogasens potential som han menar har en ”jätteframtid”. – Vi ska öka den totala kakan av fossilfria drivmedel. Alla ska med. Det kommer att bli brist på biodrivmedel och den primära marknaden för biogas finns i de långa transporterna och som exportvara till Europa. I till exempel Nederländerna drar man sig för att odla biodrivmedel eftersom det ockuperar så stora landytor. Om någon kan leverera så är det Sverige. Kanske kan vi i framtiden använda de rör som går från Danmark för att transportera biogas i den andra riktningen. Vi sitter i ett litet rum i det som lär vara Euro pas längsta korridor – 347 meter – i det enorma kontorskomplexet Garnisonen på Östermalm i Stockholm. Svante Axelsson har just kommit med tåget från Uppsala där han bor. I rummen intill sitter det som utgör hans hela stab på tre personer. Fungerar som katalysator Svante Axelsson utsågs i september förra året till nationell samordnare för ett framtida Sverige utan fossila bränslen. Uppdraget är att initiativet Fossilfritt Sverige ska vara en plattform för dialog och samverkan mellan företag, kommuner och organisationer som ställer upp på att gå över till fossilfritt. – Jag ska fungera som en katalysator, som en påskyndare för att öka tempot i klimatarbetet. I dagsläget har inte mindre än 220 företag och organisationer skrivit på initiativets deklaration där de lovar att sträva mot detta mål. Här finns stora energislukare som SSAB, Siemens och ABB och dessutom en lång rad kommuner, landsting och föreningar. Innan Svante Axelsson fick uppdraget var han under många år generalsekreterare för Naturskyddsföreningen. Själv säger han att det nya jobbet är något lugnare än det han hade innan. Han har inga maktbefogenheter eller beslutanderätt och kan inte åstadkomma stordåd ”om inte andra aktörer gör något”. – Jag reser runt som en tätting för att få en bild av vilka hinder det finns för fossilfritt. Jag träffade Volvo häromdagen, Siemens för ett tag sedan och småföretagarna i Hofors förra veckan. I morgon ska jag träffa bönderna i Öster götland. Ska undanröja hinder för fossilfritt Tanken är att han ska fungera som en brygga mellan regeringen och företag och kommuner. Han ska bidra till att undanröja hinder och samlar på sig goda exempel som han sedan sprider till andra. – Jag visar till exempel på företag som beslutat sig för att bara köpa tjänstebilar som går på el eller biogas eller är hybrider – och håller fram detta för andra företag. Vi är ju flockdjur och goda exempel smittar av sig. Han träffar olika ministrar relativt regelbundet och även om han inte vill kalla sig lobbyist fungerar han ibland som en sådan. Nyligen presenterade regeringen ett förslag om en så kallad kvotplikt vilket innebär att det blir lag på att en viss mängd biodrivmedel måste blandas in i bensin och diesel. Det besluENERGIGAS NR 2 2017 13 ›