Energigas 1
Gillar bilar. Svante Axelsson ska se till att vi
får renare luft i städerna och att Sverige blir koldioxidfritt år 2050. › tet menar han att han som samordnare varit med och påverkat. Han argumenterade för att begränsa importen av klimatskadlig palmolja och dess restprodukt PFAD. – Detta är nödvändigt för att investerare ska våga bygga nya bioraffinaderier i Sverige. I dag importerar vi drygt 80 procent av biodrivmedlen. Det är inte hållbart! – En av mina viktigaste uppgifter är att finna en pedagogisk berättelse som leder till mer engagemang och action. Många är mer rädda för klimatåtgärder än för klimatförändringarna. Man är mer rädd för medicinen än sjukdomen. Då har vi som läkare uppgiften att berätta om medicinen. All elproduktion och nästan all värmeproduktion är i princip fossilfri i Sverige i dag. Återstår den tredje svåra utmaningen – transporterna. – Där går vi all in, säger den entusiastiske samordnaren. – Volkswagen och Mercedes säger att de 2019 kan leverera en elbil som kan köra 45 till 50 mil och som kommer att kosta lika mycket som en gasbil eller dieselbil. Då kommer folk att välja elbil. Fördubblad biogasproduktion Men samtidigt vill Svante Axelsson se en fördubblad produktion av biogas i Sverige – för den behövs. För att få fart på detta vill han att det införs samma system med kvotplikt för gas som för bensin och diesel – en lag på att det måste finnas en ökad mängd biogas i all användning av naturgas och att fordonsgasen blir 100 procent biogas. – Jag är lite av en kvotpliktsfreak. Är det för låg efterfrågan på en produkt som man finner 14 ENERGIGAS NR 2 2017 Jag är lite av en kvotpliktsfreak. Är det för låg e fterfrågan på en produkt som man finner önskvärd kan politikerna skapa en efterfrågan med politiska styrmedel. Det sänker den ekonomiska risken för investerare och är det system som visat sig mest framgångsrikt och som går att införa utan att EU lägger hinder i vägen. ” önskvärd kan politikerna skapa en efterfrågan med politiska styrmedel. Det sänker den ekonomiska risken för investerare och är det system som visat sig mest framgångsrikt och som går att införa utan att EU lägger hinder i vägen. Undantag till år 2020 Problemet är att EU med ett direktiv hindrar medlemsstaterna att subventionera alternativa drivmedel som biogas eftersom det skulle sätta den fria konkurrensen i Europa ur spel. Just nu har Sverige dock fått ett undantag från detta som gäller fram till år 2020. – Jag tycker att Sverige är allt för försiktigt när man tolkar direktivet, allt för bokstavstroget. Andra länder tänjer ju på tolkningen av EU-direktiv. Det får inte vara så att ett land ska hängas av EU om man satsar pengar på företag som gör altruistisk nytta, som löser ett världsproblem. Vilket bilföretag vill inte köpa fossilfritt stål nu när klimatfrågan är så het? EU:s direktiv sätter också käppar i hjulet för stålkoncernen SSAB som tillsammans med Vattenfall och LKAB har långt gångna planer på att framställa fossilfritt stål år 2035 med hjälp av vätgas. – Detta kommer att kosta miljarder – och det har man inte. Därför behövs det statliga pengar. Vi måste hjälpa och skydda de företag som springer först. Man måste skilja mellan statsstöd som går till att rädda jordklotet och statsstöd som bara är till för att hålla en olönsam verksamhet vid liv. Om inte EU ändrar sig kommer organisationen att paralyseras. Då finns det risk för fler brexit. Nytt bränsle för sjöfarten Sjöfarten är ett område där han tror att biogas kommer att spela en avgörande roll. Just nu byter flera rederier ut den mycket smutsiga tjockoljan mot att i stället köra på den betydligt renare flytande naturgasen, LNG. – Det är bra. Naturgas kan vara bra i ett övergångsskede. LNG har ju den stora fördelen att den är enkel att transportera, man behöver inte bygga ledningar. Nästa steg blir att erbjuda flytande biogas. Även där kan man tvinga in biogasen med hjälp av kvoter. Är det så att ” ›