Campus 1
cirka tio år – 2028 – ska dessa truckar/lagerrobo
tar kunna var fullt arbetande och funktionella på ett lager. – Då ska vi ha ett helt integrerat system från lossning av pallar från lastbil till placering i pallstallage, påpekar Federico Pecora. Det är här som företag som Volvo, Ericsson, Scania, Saab, Husqvarna och Epiroc kommer in i bilden. De är givetvis väldigt intresserade av att ta del av denna typ av teknik. Genom exempelvis Örebro universitets Smarter-kurser, ett samarbete mellan Örebro universitet och Rise Sics (Swedish Institute for Computer Science), kan den som jobbar i näringslivet uppdatera sig inom den senaste tekniken – och samtidigt jobba med ett aktuellt case på sin arbetsplats. I ett av rummen för Alfred Nobel Science Park på Örebro Universitet hittar vi Göran Backlund från Saab Dynamics som är ansvarig för Business Development & Strategy. Han arbetar bland annat med AI-styrning för undervattensrobotar – så kallade semantiska robotar och autonoma farkoster eller förkortat: AUV:er. Här är Saab Dynamics världsledande inom forskningsområdet. Företaget förser den globala marknaden med världsledande produkter, tjänster och lösningar som sträcker sig från militärt försvar till civil säkerhet. – Jag tror inte att AI ingår i någon dystopisk framtidsbild. Jag är fullt övertygad om att robotar med AI främst kommer att kunna arbete i miljöer där vi människor inte kan vistas. De undervattensrobotar vi nu håller på och arbetar med är anpassade för arbete på ner till 6000 meter och runt exempelvis pipelines och liknande ledningar, säger Göran Backlund. Tanken är att dessa undervattensrobotar ska kunna kommunicera med varandra och tilldela uppdrag mellan varandra under arbetets gång. Främst handlar det om övervakning och kontroll. – Kommunikation under vatten är väldigt knepigt. Här fungerar exempelvis inte GPS eller ljudsignaler via hydrofon är begränsat och kommunikationen måste därför ske på helt andra sätt. Via exempelvis ljussignaler, men det kräver klart vatten. Visserligen skulle dessa undervattensrobotar kunna gå upp till ytan för att kunna lokalisera sig via GPS, men det skulle inte vara tidseffektivt. Så inget Skynet eller några Terminators i antågande? – Haha, nej, absolut inte. Allt kan ju missbrukas. Vissa stridande trupper släpper exempelvis granater med hjälp av drönare, så allt är möjligt. Men vårt mål är att få dessa undervattensrobotar att kunna kommunicera för civilt bruk under vatten i grupp med hjälp av AI. Här samarbetar Saab tätt tillsammans med Husqvarna, Volvo och Epiroq. Och för att minska kostnaderna sker testning av maskiner på land. – Det finns idag enstaka farkoster av det här slaget och här delar vi med oss av de framsteg forskningen tar. Vi är inte konkurrerande industrier på det sättet och har ett högt utbyte av varandra, avslutar Göran Backlund. text och foto: ulf hjelting 22 CAMPUS