Campus 1
jobba med spel det svenskaspelundret har nått öre
bro Örebroföretaget Rekt games startade upp sin verksamhet under förra året och företagets vd Taha Salim vill locka fler spelutvecklare att etablera sig i Örebro. Taha Salim är kurd och kommer ursprungligen från Irak. I Sverige har han vuxit upp i Vivalla i Örebro och har läst till civilekonom. Spel har funnits med honom under hela hans uppväxt. – Det var farsan som introducerade mig för Red Alert (ett klassiskt realtidsstrategispel från 1996, reds. anm.). Han spelade det mycket så det blev en grej som vi gjorde tillsammans, berättar Taha. Han träffade affärspartnern och investeraren Augin Tekin när de båda tränade kampsport. Taha hade varit inblandad i några startups som inte gett något. Så en dag ringde Augin och frågade om han kunde något om spel. – Jag kände direkt att det var mig han sökte, jag är verkligen ett spelfreak. Vi startade ett bolag som sedan blev ett investmentbolag. Det är det bolaget som nu investerat i Rekt games så jag har allt mitt fokus där just nu. Sedan årskiftet arbetar de alla heltid i bolaget. I skrivande stund är de fyra stycken i bolaget. Johannes (art director, animationer, konceptdesign) och Petter (huvudprogrammerare) har gjort spel ihop tidigare och så Chris som är modellerare. – Min roll är att driva och lösa allt runt omkring. Sedan gör jag lite level 24 CAMPUS design också, jag har mycket erfarenhet av vad som funkar och vad som inte funkar, berättar Taha. Spelet - Fightworld - är en multiplayer-online-brawler som dessutom är helt free-to-play. Vad allt det där betyder är i princip att spelet kommer att vara helt gratis att spela i sitt grundutförande och att det går ut på att du ska knocka motståndarna på banor i olika miljöer. Intäkter får man genom att sälja olika kosmetiska tillägg. Det finns en hel del örebroare i och runt spelbranschen, exempelvis Christoffer Ring som bland annat jobbat hos jätten Electronic Arts och Jens Bergensten på Mojang, men när det handlar om att bilda bolag och skaffa sig ett kontor har Örebro valts bort till förmån för storstäderna. För Taha och övriga inblandade i företaget är valet att stanna i Örebro fullt medvetet. – Man ska inte behöva flytta härifrån för att kunna jobba som spelutvecklare. Vi kommer altid att vara kvar i Örebro, åtminstone kommer huvudkontoret alltid att vara här, slår Taha fast. Och visst, med trådbundet bredband utbyggt till 97,3 procent så finns det naturligtvis väldigt lite som talar för att man inte kan sitta och utveckla spel i Örebro likväl som i Stockholm eller i Burträsk. Örebros geografiska placering och de goda kommunikationerna med storstäderna får ses som ett extra plus. Så precis som många andra företagare och personer med rekryteringsansvar ser han det som viktigt att locka arbetskraft som utbildat sig här att stanna kvar. – Jag tror att det är bra tajming för fler spelutvecklare i Örebro. Titta på de som har pluggat här, de drar till Stockholm direkt. Tänk om vi kunde behålla dem i stan och göra dem delaktiga i att utveckla interaktiva mötesplatser? Där tror jag att det går att göra mycket. När jag ber om honom utveckla den tanken kommer vi in på möjligheterna med Augmented reality, där ett datorgenererat lager med innehåll läggs på vår bild av verkligheten, och skapar spännande, gemensamma mötesplatser. – Jag har visioner men det finns inget konkret nu, säger han och ler. Rekt games första spel ”Fightworld” beräknas släppas i så kallad betaversion någon gång under perioden oktober till januari. text: thomas helsing foto: pressbild Spelutbildningar i Sverige (högskolor & universitet) Blekinge tekniska högskola Högskolan erbjuder inriktningar inom digitala spel, spelprogrammering, technical artist och civilingenjör i spel- och programvaruteknik. I närheten till BTH finns dessutom Gameport, Blekinges spelinkubator. Chalmers I samarbete med Göteborgs universitet finns en master-utbildning i speldesign och teknik. Uppsala universitet, campus Gotland Uppsala universitet erbjuder tre utbildningar som ger kandidatexamen i speldesign. Alla är treåriga och ges på universitetets campus på Gotland. Högskolan i Skövde Högskolan i Skövde erbjuder flera olika kandidatprogram inom spelutveckling med inriktningar som design, game writing, grafik, ljud/ musik och programmering. På magisternivå finns serious games och medier, estetik och berättande. Stockholms konstnärliga högskola Stockholms dramatiska högskola, en del av Stockholms konstnärliga högskola erbjuder en treårig utbildning i filmljud. Utbildningen vänder sig till sökande som vill arbeta som ljudtekniker för film eller spel. Luleå tekniska universitet LTU erbjuder flera olika kurser och ingenjörsutbildningar i spelutveckling, med inriktning på programmering, 3D och level design. Dessutom finns flera yrkeshögskoleutbildningar runt om i landet. Du hittar mer information på spelutbildningar.se.