Brobyggardagen 2020 1
Norra pylonerna med gästbrygga (bild) och gästham
n samt en cykel och gångled mot Blockhusudden för vidare transport mot city. Österbron blir inte bara en transportsträcka! Text och bilder: Oscar Freyre Ända sedan jag och min kompanjon Mikael Grahn slog våra påsar ihop och som resulterade i vårt gemensamma projekt Österbron har jag fascinerats av hur denna transportsträcka hela tiden ger oss nya infallsvinklar och idéer! När man även ser det framtida Stockholm och analyserar stadens utveckling och behov växer projektet till allt större dimensioner. Förutom att bron knyter ihop ringleden både bilmässigt och kollektivt så skapar den nya användningsområden och utflyktsmål, såväl till sjöss som på land för stadens invånare. Bron talar helt enkelt om för oss att den inte bara är en transportsträcka. Den är också en förutsättning för stadens framtida infrastruktursystem om man betraktar det med öppet sinneslag och med människan i fokus. En djup biltunnel är rena motsatsen! Öppet sinnelag är verktyget vi behöver för att få detta projekt förverkligat. Med det menar jag att man måste ha långsiktiga visioner, ett humant sätt att se på ny infrastruktur och hur man skapar alternativ för folk som vill semestra lokalt istället för att ta långa flygresor. Visst, det sista kan låta 30 • BROBYGGARDAGEN 2020 långsökt men betänk er att flygpriserna skjuter i höjden och ni vill bara vara borta en weekend? Bron kan alltså ge så mycket mer om man tänker rätt från början. Tänk er en vacker hängbro som välkomnar besökare från havet, ett par pyloner vars brygga omges av hungriga flanörer som svalkar sig med dryck i sommarhettan medan de laddar sina elcyklar? Andra lägger till sina båtar i gästhamnen intill då det är ont om plats i staden samt långväga turister som byter till pendelbåtar eller tar spårvagnen in till stadskärnan? Waxholmsbåtar som lägger till intill de södra pylonerna och lastar av resenärer som vill bada i kallbadet vid Bergs hamns östra kaj eller bara vill äta vid kajplatsens mångfaldiga urval av restauranger, caféer och värdshus? Hissar som tar både gång- och cykelpendlare likväl barnvagnar och elrullstolar upp eller ned längs med pylonens väggar mellan brons publika nivåer? En upplyst hängbro som syns från Gärdets mörka pampas kalla vinterkvällar? Eller anmäla sig till Stockholm Marathon för att springa över bron tillsammans med tusentals andra löpare och njuta av den bedårande utsikten? Ja, listan kan göras lång och till dags datum är detta några av de starkaste uppslagen vi hittills fått. Bara Gud vet hur många fler idéer det hinner komma till innan bron blir färdigbyggd? Om man ser Österbron som ett ”infrastruktur-paket” så inkluderar paketet i princip hela de östra delarna av Stockholms stad och dess grannkommuner. Bron kommer beröra ca en halv miljon invånare på ett eller annat sätt. Från Tyresö och Haninge i söder till Täby och Vallentuna i norr. De kommuner, förutom Stockholm, som kommer påverkas mest är dock Nacka och Värmdö. Efter en träff i vintras med Värmdöpolitiker förstod jag vidden av hur viktigt det är för vissa att knyta ihop ringleden. Värmdö hör till de kommuner som växer proportionellt sett mest i länet och deras getingmidja, det som kallas Kaffebacken och Stadsgården, är en tilltagande huvudvärk. Men, värmdöborna är också bland de mest bilberoende i länet så hur skulle en tunnelbanelinje med slutstation i Nacka centrum kunna locka över dessa till kollektivtrafiken? Om man studerar topografin i området kring Nacka C så ser man att det finns väldigt mycket berggrund då området ligger mellan 45 och 55 meter över havet. Berggrund som kan tas tillvara genom att borra fram stora infartsparkeringar för både tunnelbanan och Tvärbanan. Bergmassan kan tas tillvara för att bygga en ordentlig kajplats nedanför Bergs oljedepå. Värmdöborna kan då där välja att åka in till stan via tunnelbanan eller Tvärbanan med anknytning till Spårväg city via Österbron. Från Ropsten kan Tvärbanan dras vidare mot Universitetet och ansluta till Roslagsbanan. Från Skvaltans trafikplats kan man dra en motorled i tunnel fram till Tyresövägen. Gärdestunneln, från Hundudden på Djurgården, kan ha en avfart mot Värtahamnen/ Lidingövägen innan den länkas ihop med Norra länken. Pendelbåtar, helst eldrivna sådana, kan ha anslutning vid båda pylonerna eller endast vid de södra pylonerna vintertid då resenärer kan byta till Tvärbanan vid Bergs gård (se kartan nedan) via hissen. När det gäller sjöfarten så utmanar Österbron