Brobyggardagen 2020 1
beta med brobyggande på Ramboll har underlättat n
är jag sökt medel till EU-projekt. Jag har genom åren lyckats få fem EU-forskningsprojekt med fokus på brobyggande till Luleå och har nu lämnat in ansökan om till ett sjätte projekt, säger Peter Collin. En styrka här är att Ramboll ägs av en stiftelse som kan hjälpa till med motfinansiering av FoU-projekt. Han betonar vikten av att forskning kring brobyggande inte stannar vid forskningsrapporter utan att det också genererar ny teknik som faktiskt använts i riktiga broar. Flera av dessa broar har Peter Collin dessutom haft möjlighet att provbelasta och mäta ute på plats, som ett viktigt komplement till datorsimuleringar. En av Sveriges främsta styrkor som brobyggarland är, enligt Peter Collin, att vi är bra på att regelbundet underhålla våra broar. Vi är dessutom ganska bra på att planera och hålla budget i stora broprojekt. –Brobyggande präglas till stor del av praxis, brobyggarkulturen varierar mycket mellan olika länder. Därför hade det varit svårt för mig att exempelvis delta i ett broprojekt i Spanien, även om de europeiska normerna används. Lokal praxis är svår att rå på, vi kommer aldrig att bygga broar på exakt samma sätt i hela världen, säger Peter Collin. Gillar Golden Gate bron i San Fransisco Han tror att mer fokus framöver kommer att ligga på att underhålla befintliga broar, bland annat eftersom många svenska broar håller på att bli så gamla att de är i stort behov av modernisering och anpassning till dagens trafik, som blivit allt tyngre. Efter många år i brobyggarbranschen brinner han fortfarande lika mycket för ämnet. Varje år gör Peter Collin en kalender med tolv Rambollbroar Broarna över Öreälven är ytterligare en favorit för Peter Collin. Bild: David Larsson runtom i världen. En av hans favoritbroar är annars Golden Gate i San Fransisco, inte minst för att omgivningarna är så vackra. I Sverige har han en favorit i de tre järnvägsbroarna över Öre Älv, som illustrerar brobyggandets utveckling under ett sekels tid. Han har även tankar kring hur upphandlingen av broprojekt bör ske. – Jag anser att Trafikverket bör upphandla totalentreprenader där konstruktören arbetar åt entreprenören snarare än att köpa på färdiga handlingar, men det finns givetvis undantag. Om konstruktionsarbetet upphandlas för sig och brobyggandet för sig försvårar man den så viktiga och givande samverkan och erfarenhetsöverföringen mellan konstruktörer och entreprenörer. Utifrån ett konstruktörsperspektiv är det betydligt roligare att kunna samverka med entreprenören, säger Peter Collin. n GLÄDJEN ÄR ATT VARA TILL NYTT A STYRKA | TR YGGHET | PRECISION Mobilkranar Kranbilar Larvkranar Heavy lift T unggods Specialtransport TeT leskopkranareleskopkranar Minikranar Självresande kranar GÖTEBORG: +46 (0)31 500 400 STOCKHOLM: +46 08 - 531 935 60 BOHUSLÄN: HALLAND: +46 (0)303 37 15 15 +46 (0)346 73 56 00 VÄRMLAND: +46 (0)54 771 85 00 SKARABORG: +46 (0)520 47 94 20 HEAVY LIFT/WIND: +46 (0)31 500 400 TUNGGODS: TRANSPORT: PROJEKT: +46 706 33 01 60 +46 31 751 04 08 +46 (0)31 751 04 54 E-POST: KRAN.SE@NCKYNNINGSRUD.COM WEB: NCKYNNINGSRUD.COM 44 • BROBYGGARDAGEN 2020