Brobyggardagen 2020 1
Kartan visar vårt förslag till Bergs hamn med int
illiggande stadsdel, som kan byggas i terrassformation, och Nackas förslag Bergs gård. Grundkarta: Nacka kommun. Östlig förbindelsens broalternativ stöds till 100 % av det lokala och stadsvänliga partiet Fria Stockholmare. Grundkarta: Nacka Kommun Stockholms hamnar till nytänk. Det kanske räcker med finlandsfärjorna vid Masthamnen och göra Stadsgården till en promenadvänlig boulevard kantad med museer, restauranger och solbadande krogliv? Nytänket ligger i en utveckling av Frihamnen och Loudden. Större fartyg, över 50 meter höga, kommer inte att kunna passera under bron och kan istället angöra vid dessa för framtiden nya kajer vid ovannämnda platser. När man ändå är på väg med en ny stadsplan och omgestaltning av Värtahamnsområdet i och med Norviks hamn så kan man passa på att bygga till mer kajplatser? Tvärbanans förlängning via Österbron kan då dras förbi dessa nya stadsdelar och förbindas någonstans där med Spårväg city. Ännu större faryg, de som betalar 300 000 kronor per dag till Stockholms hamnar för ingenting, kan angöra ”Bergs hamn” istället. Bergs hamn är det område vi kallar som ligger nedanför Bergs oljedepå, där det idag finns en liten godshamn (se kartan). Det är tillräckligt djupt där för att riktigt stora kryssningsfartyg skulle kunna angöra och då är vår idé att turisterna, med hjälp av hissarna vid pylonen, byta till spårvagn vid stationen Bergs gård. Alternativ att de kan ta pendelbåtar in till city. Nacka borde nappa på idén eftersom det i dagsläget angör omkring 30 stora fartyg Nynäshamn istället varje sommar då de sparar tid och bränsle. Genom att locka fartygen till Bergs hamn, med allt vad en modern hamn kan erbjuda i service och bättre miljömedvetenhet, kan Nacka kommun ta del av den inkomstbringande turistverksamheten. Slutligen: Även om vi ännu inte fått en kostnadskalkyl för projektet vågar jag slå vad om en peng på att vårt förslag till Östlig förbindelse är betydligt billigare än tunnelalternativet. Med pengar över kan man ta fram hela vårt paket och ändå få en slant över! En dubbeldäckad hängbro med en vacker och unik design kan ge Stockholm en ny stadsikon och turistattraktion. Tänk på Nobelprisets- och Melodifestivalens tv-vinjetter som kablas ut till omvärlden med det nya upplysta landmärket? Stoltheten över sin egen stad kanske också når nya dimensioner, eller vad tror du? n Oscar Freyre Foto: Charles Camara Österbrons södra pyloner och Bergs kryssningshamn Norra pylonernas Gästhamn och gästbrygga. 1. Österbron. En dubbeldäckad hängbro med spårväg, gång- och cykelleder samt uttryckningsväg (uttryckningsfordon, taxi och turistbussar) på det övre däcket och fyrfilig motorled på det undre däcket. 2. Södra pylonerna. Den östra pylonens nedre del konstrueras med hissar, som kan ta cykeltrafikanter som turister mellan kajen och spårvägsstationen. 3. Pendelbåtskaj, marina. 4. Kryssningsterminal med turistinformation, restauranger, caféer, museum och shopping. 5. Spårvägsstation "Bergs gård" (Tvärbanan) med förbindelse mot Spårväg city och Gullmarsplan. 6. Kryssningskaj (över 400 meter kajplats) med vändzon för turistbussar och annan transfer. 7. Kajplats för skärgårdsbåtar såsom Waxholmsbolaget och Strömma kanalbolaget. 8. Kallbad med bastubad (föreslagen av Nacka kommun) 9. "Katarinahiss" mellan kajplats och Bergs gårds nya stadsdel (föreslagen av Nacka kommun) 10. Bergs gård, ny stadsdel föreslagen av Nacka kommun med ca 2000 bostäder. 11. Bred trappgata för gående, cyklar, barnvagnar och rullstolar förbinder Bergs hamn med Bergs gård. Österbrogruppen augusti 2019 BROBYGGARDAGEN 2020 • 3 1