Brobyggardagen 2020 1
Svevia ökar broars bärighetsklass Text: Peter Höö
k Svevia har fått uppdraget av Trafikverket att förbättra bärigheten av bro över Lule älv, vid Edefors längs väg 97 och bro över Kalix älv vid Tärendö, längs väg 394. Broarna som idag har bärighetsklass ett ska få bärighetsklass fyra. – Det här är två helt olika brotyper. Bron vid Tärendö är en så kallad samverkansbro som är en av de vanligaste brotyperna i Sverige. Bron som går över Luleälv vid Edefors är en bågbro med en bågformad stålkonstruktion som bär upp farbanan, säger Robert Nyhlén, Svevia. Projekten startade under oktober och ska vara klara under vintern. För båda broarna kommer framkomligheten att påverkas och ett körfält kommer att behöva stängas av för att broarbetarna ska kunna arbeta säkert. – Trots att det är två helt olika broar är principen för bärighetsåtgärderna ganska lika. Enkelt uttryckt handlar det om att förstärka bärande balkar och särskilt bärande punkter i konstruktionen. Skillnaden är att på bågbron behöver vi bygga en byggställning som går upp i luften för att nå Utökar vägnätet med bärighetsklassen BK4. Foto: Svevia alla bärande punkter och på samverkansbron sker arbetet underifrån. Uppgraderingen av broarnas bärighet är en del av de åtgärder som Trafikverket genomför på uppdrag på regeringen för att utöka vägnätet med bärighetsklassen BK4. Det betyder att fler vägar ska kunna bära fordon med upp till 74 tons bruttovikt. Intentionen med är att minska klimatpåverkan genom att färre fordon ska kunna transportera samma mängd gods. Det gynnar också näringslivet som får bättre förutsättningar att transportera större mängder på fler delar av vägnätet. Nu är Lasarettsbron i Mölndal invigd Västerbron kan komma att rivas. Foto: Holger Ellgaard Flera broar i Stockholm har nått sin tekniska livslängd Text: Peter Höök Flera av de broar som tillkom vid stadens modernisering under det tidiga 1900-talet hotas nu av rivning eftersom de uppnått sin tekniska livslängd rapporterar DN. Ett exempel är Slussen som nu byggs om. Rivningen av Gamla Lidingöbron, från 1925, har redan beslutats och motsvarande öde utreds för Danviksbron, invigd 1922, och Liljeholmsbron, invigd 1928. Även Västerbron från 1935 har nämnts i det sammanhanget. Detta öppnar möjligheten att få bort den bro som förfular miljön i ett av stadens känsligaste lägen – Strömbron. Att riva Strömbron kan också ses som början till den större och mer komplicerade frågan att riva Centralbron. 8 • BROBYGGARDAGEN 2020 Förbättrar tillgängligheten mellan Mölndals sjukhus och det nybyggda parkeringshuset. Foto: Inhouse Tech Text: Peter Höök Nu har Lasarettsbron invigts. Lasarettsbron är en gång- och cykelbro över Mölndalsån vars syfte är att förbättra tillgängligheten mellan Mölndals sjukhus och det nybyggda parkeringshuset på andra sidan ån. Utöver bron ingår 100 meter anslutande GC-väg mellan den nya bron och befintlig GC-bro över E6. Samtidigt som projekteringsarbetet pågick tvingades den gamla bron att stängas tillfälligt under sommaren 2018, på grund av att det östra stödets gamla träpålar hade ruttnat. Brons överbyggnad är byggd med prefabricerade betongbalkar som gjöts inom arbetsområdet och lyftes på plats över ån. Därefter har det arkitektritade räcket samt stålbeklädnaden av cortenstål monterats, vilket ger bron sitt karakteristiska utseende. Inhouse Tech har projekterat och konstruerat bron på uppdrag av Mölndals stad.