Brobyggardagen 2020 1
som utför arbetet behöver även ha rätt svetsproce
durer för att utföra arbetet. Korrosionsskydd När bärverksdelen ska utföras med ett korrosionsskydd blir svetsning ytterligare omständigt. I de fall konstruktionen kommer med ett färdigt rostskydd vid leverans till arbetsplatsen måste det slipas bort innan svetsning. Rekommenderat är att stålet friläggs minst 100 mm från svetsområdet. Vid högre korrosivitetsklasser ställs höga krav på förberedelsen av ytan som ska målas, för att färgen ska få en tillräcklig vidhäftning. Det tillsammans med behov av flera lager färg ger en tidskrävande process, framförallt när det är trångt. För utomhuskonstruktioner är det vanligt med varmförzinkade ytor då det ger ett effektivt korrosionsskydd. Då är det extra viktigt med rengöring av ytan innan svetsning. Om ytan inte är tillräckligt rengjord och svetsaren får i sig ångorna kan denne drabbas av så kallad zinkfrossa. Med skruvade kopplingar kan bärverken komma med ett helt färdigt skydd utan något behov av slipning eller extra målning på plats. Projektering En styrka med helsvetsade förband är flexibiliteten och enkelheten för den som utför projekteringen. Det behöver inte funderas lika mycket på hur förbanden ska utformas utan de kan antas som kontinuerliga stålbitar. Vissa skulle säga att det är tidskrävande att räkna på skruvförband och att det på ritbordet är komplicerat att få till lättmonterade lösningar. Tyvärr är Eurokoderna inte alltid intuitiva eller enkla att tillämpa. Men för beräkningsingenjören finns det många hjälpmedel och de blir fler varje dag. SBIs Detaljhandboken finns både i form av handbok och beräkningsprogram, båda med färdiga typlösningar för många koppSamma detalj under montage. Bild: Niklas Alsterhem, BRA Teknik lingar. Utöver detta finns flera alternativ för programvaror som med hjälp utav finita elementanalyser (FEA) möjliggör mer avancerade beräkningar av skruvkopplingar. Det ger både en bättre förståelse för förbandens beteende och bättre nyttjande av detaljerna. Det går även att utforma förbandet för det teoretiska beteendet som man är ute efter. Ledad, styv eller något där emellan. I dag sker merparten av all projektering av bärande konstruktioner i något 3D-program. Det ger en mycket bättre överblick och förstående för detaljen jämfört med endast se det i 2D på en ritning. Om det går att se framför sig när man står Det blir inte bara enklare att göra en bättre svets i fabriken, utan det är även enklare att systematisera kontrollarbetet (oförstörande provning) och åtgärda eventuella fel. Dagens möjligheter till automatiserad bearbetning direkt från ritningar ger god precision med bra toleranser. Med skruvkopplingar som tillåter normala toleranser krävs sällan anpassningar på plats. Utan svetsning på byggplatsen reduceras även risken för bränder. Trots åtgärder för att avgränsa ytan för svetsarbetet kan några svetsloppor lätt komma nära något lättantändligt. Utan behov av svetsning på byggplatsen blir det även flexiblare med vilka som kan montera. För svetsning krävs utbildning och licenser vilket innebär att personalutbudet blir begränsat. De 3D-rendering av dragstag av H-balk”. Bild: BRA Teknik BROBYGGARDAGEN 2020 • 49