Brobyggardagen 2020 1
och monterar förbandet blir det betydligt enklare
både för den som designar förbandet och för den som sedan ska montera det senare. Med dagens framsteg inom AR (augmented reality) och VR (virtual reality) dröjer det inte länge innan det går att provmontera och testa lösningar i en virtuell miljö. Med andra ord håller de projekteringsmässiga hindren på att försvinna. Flexibilitet Svetsfria kopplingar innebär inte endast vanliga traditionella skruvkopplingar och det finns lösningar för de flesta situationer. Till exempel erbjuder Lindapter flexibla lösningar för eftermontage för situationer som kräver stor justerbarhet. De kan användas där det inte ens går att borra hål i den befintliga konstruktionen. Med färdiga fixeringsplåtar och friktionskraft kan det mesta monteras på befintliga konstruktioner snabbt och smidigt. Gängade dragstag kan inte bara användas till balkonger och vindkryss utan bör användas mer till broar. Gängan på stagen ger en god justerbarhet och möjlighet till för-/efterspänning av stagen, vilket är betydligt svårare för svetsade lösningar. Till exempel finns det färdiga förspänningslösningar till ASDOs dragstagssystem som har använts med framgång till mindre gångbroar och större bågbroar för fordonstrafik. Systemet gör framtida reparationsarbeten av stagen smidigare eftersom det går att återställa lasten i staget efter att det har monterats tillbaka, vilket ger en jämn lastfördelning mellan alla stagen. Det möjliggör även efterspänning av systemet om det finns behov av det på grund av tidsberoende förspänningsförluster. Det kan även användas för att överhöja eller lyfta upp bärverksdelar där det inte finns utrymme för domkrafter och stämptorn under konstruktionen. Verktyg uppspänning av ASDO-dragstag. Text: ”Förspänning av ASDO-stag”. Projekt: Zollabfertigung Rheinfelden. Bild: Anker Schroeder ASDO GmbH Miljö Tyvärr står byggbranschen för en stor miljöpåverkan. Både i ren energiförbrukning och materialanvändning. Ett sätt att reducera resursanvändningen är att återanvända bärverksdelar och att endast byta ut enskilda delar som är uttjänta, istället för att riva hela konstruktionen. Även om brokonstruktioner utsätts både för utmattningslaster och korrosion bör det ändå tas hänsyn till. Samhället ändras varje dag och vem vet hur trafikbehovet kommer att se ut om 25 år. Istället för att bygga helt nytt går det kanske att montera ner och flytta till ett annat område. Stålkonstruktioner med skruvade kopplingar är enklare att återanvända. Det räcker med att lossa skruvarna, medan det för helsvetsade konstruktioner krävs skärarbeten för att separera delarna från varandra. Även om det inte alltid går att återanvända skruvarna krävs det mindre ingrepp för att montera ned delarna. Med skruvar fås en bättre hållbarhet på köpet. Fördelarna med skruvade kopplingar för montaget på byggplatsen är många, men det blir som bäst när det tas hänsyn till i början av projekteringen. Oavsett om du är beställare, stålbyggare eller projektör, ta upp frågan om skruvade förband i ditt projekt. För ett effektivare byggande – skruva ihop era stålkonstruktioner! n Lindapter verkligheten. Bild: Jens Larsson, Pretec Bild: Renderad bild från Lindapter. 50 • BROBYGGARDAGEN 2020